Brev:
Baby bider mor
12. marts 2017
Alder:
11 mdr.
Baby bider mor
Hej Helen.
Vores datter er nu næsten 11 måneder og er en rigtig glad baby, og trives rigtig godt! Hun har efterhånden en god rytme (og tak for råd sidst - godnatgrød er et hit :)) og sover og spiser godt.
Der er bare den ting at hun er begyndt at bide - eller det er faktisk mest (måske faktisk kun) mig hun bider.
Det er intensiveret noget efter min barsel sluttede for 3 uger siden, og hendes far tog over. Det gik ellers ret nemt at skifte fra mor på barsel til at det nu er far - og hun har ikke ellers virket særlig påvirket af det skifte, udover en kortvarig periode hvor hun havde ekstra meget behov for tryghed når hun skulle sove. Jeg arbejder fuld tid - men den tid jeg har hjemme med hende giver jeg så meget nærhed og opmærksomhed til hende som jeg kan, fra det øjeblik jeg kommer ind af døren; mobiltelefonen bliver i tasken og jeg fokuserer på at lege og læse bog med hende, vi spiser aftensmad sammen alle 3 og jeg bader og putter (læser bog, godnatgrød og amning) og sidst på natten kommer hun over i vores seng og ligger og putter tæt på mig indtil hun vågner.
Biddene sker især når jeg er kommet hjem fra arbejde og vi sidder sammen og hun putter sig ind til mig og krammer mig - og jeg er ikke i tvivl om at det hun egentlig vil er at kysse mig alt hvad hun kan, og hun så kommer til at bide mig samtidig.
Men også en dag som idag - lørdag - hvor vi har været sammen hele dagen (far er ikke hjemme) - har hun flere gange bidt mig temlig hårdt i armen og i ansigtet. Iaften da jeg var ved at putte hende bed hun mig så hårdt og længe i armen at jeg ikke kunne undgå at råbe av meget højt af smerte og måtte nærmeste forsøge at vriste hende af mig (har lige nu to små hævede røde bidemærker på min arm!!). Det gjorde hende ikke synderlig forskrækket - faktisk griner hun for det meste af mine udråb - selvom jeg kigger alvorligt på hende og siger at jeg ikke vil have at hun bider.
Jeg opfatter slet ikke hendes bid som "aggressive" eller at de på nogen måde kommer ud af frustrationer. De fleste opfatter jeg som kærlighed.. men så er der også dem der bare virker somom hun bare syntes det er lidt sjovt at bide i mig. Faktisk tror jeg også mest hun bider mig når hun er træt..
Jeg forsøger som sagt hver gang at sige alvorligt til hende at jeg ikke vil have at hun bider mig, sige av - jeg forsøger også at rose hende når hun kysser mig uden at bide. Men jeg føler slet ikke det virker!
Men jeg syntes også det føles forkert at irrettesætte hende alt for meget - når hun viser al den kærlighed over for mig - det skal hun jo på ingen møde føle er forkert!
Hun skal meget snart begynde i vuggestue - og jeg er lidt bekymret for at hun vil bide de andre børn.. eller pædagogerne. Men som sagt er det indtil videre kun mig det går ud over. Når hun indimellem er sammen med andre børn har jeg ikke oplevet at hun bider, men måske er det også bare en mor-ting?
Så hvad går det ud på og hvordan vender jeg hende af med det - uden at irettesætte hendes kærlighed?
Av av - e's mor