Min 5 åriges reaktioner

25. januar 2017

Kategori:
Alder:
5 år

Min 5 åriges reaktioner

Hej Helen.

Jeg er hel ny her men har læst mange af dine breve til andre når jeg i frustration har forsøgt at tilegne mig ny viden.

For 2 1/2 år siden blev min eksmand og jeg skilt. Det var ret turbulent fordi jeg stod med vores datter på 2 1/2 år og en nyfødt. Vi har stadig den dag i dag et dårligt samarbejde desværre. Jeg prøver meget og inviterede også min eksmand med til morgen fødselsdag som gik rigtig godt men samarbejdet går ikke begge veje.

Vores datter har i den forbindelse oplevet en del dels med forandringer og dels med konflikter selvom vi har forsøgt at gøre det udenom hende - dog er hun blevet præget med konkrete ting og episoder som hun har fortalt om fra sin far. Hun bliver indviet i ting hun er alt for lille til og slet ikke bør tage stilling til!

Min datter er nu 5 år i dag og jeg føler slet ikke jeg har styr på hende. Er pt selv blevet sygemeldt fordi hele scenariet med to små børn, fuldtidsarbejde og mange konflikter med min eksmand gør hverdagen svær.

Min datter har altid profiteret meget af tryghed, genkendelighed og forudsigelighed. Hun var som 21/2 årig meget selvstændig og det er kun forsat sådan - man må ikke hjælpe med noget! Hun har sin mening om alt og argumentere om alt og accepterer ikke et nej.

Jeg er pædagog og har nok lavet den fejl at jeg har været meget inde og forklare ting for hende som er endt ud i at hun tit ikke vil høre på mig. Hun bliver enorm hysterisk hvis hun ikke bliver forstået og tidligere var hun slet ikke til at trænge igennem til. Jeg har prøvet mange forskellige ting; at være der / tale/ lytte men enten skriger hun så meget at hun ikke vil høre, jeg har forsøgt at sende hende i gangen for at hun kunne køle ned, nu sidder jeg i gangen med hende indtil der er ro!

Jeg er klar over at jeg har gjort mange ting forkert og tit ikke kunne gøre alvor af mine konsekvenser fordi jeg også havde en baby.

Hun er meget kontrol styret. I flere år har hun reageret kraftigt på hvis jeg tog morgenkåbe på - det er blevet meget bedre men hun nævner stadig at hun ik vil tale med mig hvis jeg har den på hvilket jeg så siger at så må hun lade være.

Pt må jeg ikke røre hendes tøj - "det bliver varmt" kommer jeg til at røre ved det nægter hun at tage det på. Ved godnat historier har hun haft reageret kraftigt på at "jeg havde spyt i munden og hun ikke kunne høre "(har fået undersøgt ørene - ingenting) hun bebrejdede mig for at når jeg talte lavt så kløede det i hendes tissekone.

Hun er naturligvis en rigtig dejlig pige men jeg er i vildrede! Jeg får tit dårlig samvittighed over at jeg skælder ud og kommer med trusler om minus godnathistorie mm som jeg godt ved er forkert men føler tit enormt meget ...

Annonce

... afmagt. Når jeg vasker hende om morgenen med en vaskeklud må jeg hellere ikke holde på hende og hun kan slet ikke klare for meget tandpasta. Nu er det også som om hun har fået et problem med at jeg børster oppe ved tandkødet og spytter ud og gør ved og der bliver en kæmpe scene omkring dette. Når jeg får sagt fra efter for mange chancer og så ikke vil eksempelvis; læse en bog, børste hendes tænder mm., kan hun slet ikke rumme det og fortsætter med at at skrige og græde eller være ulykkelig og det kan tage alt fra en halv til en hel time.

Jeg tror i den grad også hun søger grænser og måske jeg ikke pt formår at sætte dem men er det helt normalt det her?

Jeg får ofte af vide fra andre at jeg skal bruge en anden tone men synes tit jeg ender med at blive sur og hæve mit stemmeleje hvilket gavner ingen og når jeg opsætter konsekvenser bliver hun jo hidsig (fx når jeg sender hende ud i gangen) samtidig har jeg en dreng på 21/2 som jeg også skal tage mig af!

Jeg vil så gerne finde nogle gode og rigtige metoder til at håndtere hende uden at skulle skælde id. Ofte bliver jeg selv meget presset på tiden og kan godt stresse over hvis hun sover for sent. Ofte føler jeg hverdagen som stresset fordi vi også skal ud af døren til et specifikt tidspunkt og det ender med at blive meget italesat hvor travlt vi har!

Hun er pt i en 10/4 ordning og den mindste er også til marts i en 10/4 ordning. Hun italesætter at hun bare vil være her hos mig. Selvom hun er vænnet til skiftene tror jeg stadig det er svært for hende. Hun er hos sin far fra torsdag til fredag den ene uge og torsdag til søndag den anden uge. I julen endte jeg med at have hende 14 dage samlet og hun var en hel anden pige her, glad og jeg kunne kramme og kysse hende hvilket hun næsten ikke vil til hverdag. Efter det nye år er startet igen er hun meget præget af disse humørsvingninger.

Hendes mormor hentede hende her forleden og endte med at gå ked af det hjem fordi min datters tilgang simpelthen er så sur og hun vil ikke svare, sige pænt goddag eller noget som helst. Det skal også siges at hun har det meget svært hvis jeg skal til møder og hun skal puttes af mormor og morfar eller generelt passes. (Det sker dog ikke så tit) dog har vi et meget tæt forhold til mine forældre og boede også derude i en overgangsperiode så forstår ofte ikke hendes "problem" ift dette. Hun er dog også generet overfor andre hun ikke kender så godt!

Jeg ved at jeg sikkert har blandet rundt i en hel masse ting i dette brev og det sikkert står lidt spredt, men jeg ved hverken hvor jeg skal starte eller slutte. Jeg ved bare at jeg har brug for et andet syn på tingene og jeg håber inderligt du kan hjælpe mig!

De bedste hilsner herfra.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

14. august 2023 | Sovevaner | 4 år, 4 mdr.

Hvordan putter jeg to børn alene?

Hej Helen Jeg skriver for at høre om du har et godt råd. Vi har en dreng...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige