6 årig med sociale udfordringer

5. januar 2017

Kategori:
Alder:
6 år, 7 mdr.

6 årig med sociale udfordringer

Hej.

Jeg har en glad dreng på 6,5 år som går i 0. Klasse. Han er glad for at gå i skole og vil rigtig gerne lege med de andre børn. Og der opstår så problemet. Når han vil i kontakt med de andre børn begynder han at drille dem, ødelægge deres lege (et tårn væltes fx) skubbe, småsparke eller sige ting. Alt sammen noget de andre bliver vrede over og derfor netop ikke vil lege med ham. Når så en voksen (uanset om det er os forældre eller lærere eller pædagoger) konfronterer ham med det og spørger ind til det og snakker om det, ved han godt det er forkert at gøre, men ved ikke hvorfor han gør det, vil gerne rette op på det og lade være, men få minutter senere gentager han noget lignende eller nøjagtigt det samme igen.

SFO pædagogen siger at det nogle gange gøres 10 eller flere gange om dagen. Det samme gør sig gældende derhjemme. Medmindre han overvåges os voksen-guides konstant har han store udfordringer ved at lege med jævnaldrende børn. Ældre børn der kan styre ham eller små børn han kan opdrage på/lege stor overfor fungerer meget bedre for ham, og er der voksne til stede søger han næsten altid dem.

Samtidig oplever jeg gentagne gange at han tager ting, han er lidt af en ...

Annonce

... samler... det kan være uskyldige ting som flotte sten, en spændende pind, men også andres ting fx en blyantsspidser eller noget andet der frister ham kan han tage uden at få lov og fortæller så mig at han har fået det, hvilket jeg ved at spørge ind til det finder ud af at han lyver om...

Han driller og kan være fysisk voldelig (slå let eller spænde ben eller træde over tæerne) på sin lillesøster (3,5år) når han ikke bliver set. Efterfølgende skynder han sig hen og fortæller at hun græder, og at han ikke ved hvorfor eller måske nogle gange at han "kom til" at skubbe lidt eller daske let ved et uheld.

Jeg bliver så ked af at skulle skælde ud på ham, fange ham i løgne tit og opleve at han ikke kan lege med jævnaldrende børn uden en voksen styrer ham eller legen.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre...

Et andet spørgsmål til samme dreng er, at han ikke kan ligge tør om natten, bruger stadig ble om natten. Hvornår skal jeg blive bekymret for ham omkring det, han er selv flov over det og kun de nærmeste må se han tager ble på, gæster og andre må ikke se at han bruger ble. Hvad kan jeg gøre for at hjælpe ham med hans udfordringer både socialt og fysisk.

På forhånd tak.

Den bekymrede mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

21. november 2023 | Udvikling | 7 år, 4 mdr.

Dreng på 7 år, social udvikling

Kære Helen, Vi er forældre til en dejlig dreng på snart 7 et halvt år. Han...

5. oktober 2023 | Opdragelse | 7 år, 4 mdr.

7årig dreng

Hej Helen, Jeg har så mange ting jeg er usikker på, og ved ikke hvor jeg...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder