Mit barn slår og ødelægger ting i børnehaven

4. januar 2017

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

Mit barn slår og ødelægger ting i børnehaven

Hej Helen.

Jeg har lidt problemer med min søn, det går mig ret meget på. Lige lidt historie først.

Jeg er alene med mine 2 drenge (donorbørn). Vi flyttede fra en lejlighed til et hus d. 1/3 2016, hvor han skiftede institution. D. 1/8 skulle han over i børnehaven og d. 4/8 kom lillebror så til verdenen.

Efter kort tid i børnehaven begyndte han at slå de andre børn og nu er det også kommet til at han er begyndt at ødelægge deres ting - fx perleplader. Det hele foregår som regel meget hurtigt og så løber han videre.

Når han så bliver konfronteret med det, så udviser han ikke anger og kan finde på at grine.

Jeg har også haft episoder med ham herhjemme, men jeg synes generelt det går bedre her. Han er ligeså rigtig sød overfor sin lillebror og meget sjældent der sker ham noget.

Jeg tror, at jeg ikke altid er så ...

Annonce

... tydelig herhjemme, når der er noget, som jeg ikke vil have. Jeg siger til ham, at det vil jeg ikke have og tager enten tingen fra ham eller evt. går min vej. Men jeg er nok ikke konsekvent nok i disse ting altid. Så det skal jeg have ændret.

Når vi snakker om at han gør andre ked af det i børnehaven eller ting han ikke må, så har han svært ved at forstå at det er synd de bliver ked af det - det hjælper ikke rigtigt at bruge ham selv som eksempel.

Han er motorisk en dygtig og stor og stærk dreng, men sproget halter - både udtale, men også ordforråd. Jeg tænker nogle gange at det kan være med til at forværre situationen.

Men generelt ved jeg ikke hvad jeg skal gøre - eller tænke! Jeg har så ondt at min lille dreng, men ønsker jo på ingen måde at han bliver en person, som de andre ikke kan lide/vil lege med.

Med venlig hilsen
Laila

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.