Brev:
15 måneder - opdragelse
6. december 2016
Alder:
15 mdr.
15 måneder - opdragelse
Kære Helen,
Vores søn på 15 måneder stortrives egentlig på alle leder og kanter. Det går rigtig godt i dagplejen, hvor han er utrolig glad for at være og trives. Han sover umiddelbart godt om natten, kun afbrudt af 2-3 opvågninger, hvor han skal have sin sut igen eller han er tørstig. Han udvikler sig som han skal og er begyndt at snakke rigtig meget.
Så, hvad er mit spørgsmål egentlig… Jeg har blot nogle småspørgsmål i forhold til, at han bliver ved med at stortrives og udvikle sig, som han skal.
Natflaske:
I forhold til natflasken, som han stadig får inden han skal sove, er vi begyndt at trappe ned. Vi er nede på 60 ml. nu. Vi forsøgte tilbage i august at indføre grød/mælk af kop, for at det på sigt kan erstatte natflasken som natritual, men han vil simpelthen ikke have grøden på det tidspunkt. Tror han er mæt. Vi spiser omkring 17.30 og han bliver puttet kl. 19.00. Han spiser som regel fint til aften. Skal vi forsøge at give ham noget inden sengetid, i stedet for flasken? Eller skal vi blot forsøge at trappe flasken helt ned og vende ham helt af med den?
Han er MEGET glad for sin natflaske og bliver meget hurtig ulykkelig, hvis ikke han får den lige, når han er blevet lagt i sengen med dynen over sig. Så, hvordan tackler vi overgangen, hvor han ikke skal have den længere. Tror nærmest det er flasken med mælk, han er så vant til, uanset mængden.
Selvstændighed/opdagelse:
Han er begyndt at være meget selvstændig, og ”kan selv/vil selv” adfærden er tydelig. Jeg synes af og til, at det skaber mange konflikter i løbet af dagen. Jeg ved jo, at det er vigtigt, at han får sat grænser, og det sætter vi for ham og holder fast i, at har vi sagt nej, så er det nej, så han ikke bliver forvirret. Men, jeg synes det er svært altid at vide, hvornår jeg skal holde fast. Især om eftermiddagen/aftenen inden spisetid, går han ofte vores skuffe, hvor han ved vi har snacks til ham. Han tager så selv en rosinpakke, frugtstang eller andet. Den tager jeg så fra ham og forklarer ham, at den skal han ikke have lige nu, vi skal snart spise. Han bliver meget vred og kaster sig på gulvet.
Jeg er godt klar over, at han nok er ved at være sulten, og hvis maden ikke lige er færdig, har vi som regel nogle kogte gulerødder, agurkestænger eller andet som han kan få indtil maden er færdig. Det vil han så ofte ikke have. Dilemmaet er, at han jo får noget andet tilbudt, men ikke vil have det. Men han når at blive så vred, at han er svær at få noget mad i. Sikkert fordi han har sat sig i hovedet, at han vil have noget andet. Hvordan tackler vi det? Generelt er det ofte et problem i denne tid ved spisetiderne. Jeg tror han er sulten nok, men ofte er det mere spændende, det der er på mors og fars tallerken, selvom det er det samme, som på hans egen. Eller også vil han have 3 gafler at spise med eller vil kun spise dyppelsen, som er lagt ved siden af det andet mad, på tallerkenen.
Vi kan godt holde fast i det vi har besluttet (f.eks. at han kun får en gaffel, eller at han ikke må sidde med mors kniv, eller at han ikke får mere dyppelse), men så får han ofte ikke så meget at spise. Jeg sidder så og bliver stresset over, at han bliver vred og ked, at han ikke får så meget at spise og er bekymret for, om han er sulten eller bliver det om natten. Er der grund til det? Hvordan tackler jeg de situationer bedst? Det kan af og til give konflikter mellem min kæreste og jeg, fordi jeg stresser op, når vores søn bliver vred og ked. Vi er generelt enige om opdragelsen, men en barsel med meget gråd og en indlæggelse, da vores søn var spæd på grund af gulsot (og efterfølgende kamp med at få amningen op at køre igen), har sat sig dybt i mig, og jeg er generelt altid bekymret for, om han får nok at spise. Det skal dog siges, at lægen altid har udtalt, at han er sund og rask og han vejer absolut ikke for lidt. Til hans 1 års undersøgelse (da han var 13 måneder) målte han 83 cm. Og vejede 13,3 kg.
Movicol:
Vores søn har siden han var ca. 4 måneder gammel fået Movicol, fordi han altid har haft træg mave, og har haft svært ved at komme at med afføring. Det er gået godt indtil nu. Nu oplevet vi igen, at der kan gå en dag eller to imellem, at han kommer af med afføring. Han prutter meget og det er meget ildelugtende. Vi har over det sidste år trappet meget langsomt ned og har ofte været på samme dosis 1 måned eller 2 af gangen. Han får 30 ml. opblandet Movicol (nok svarende til ca. ½ brev Movicol Junior). Jeg har i en lille uge forsøgt at sætte det op til 40 ml. uden noget anderledes resultat. Skal vi sætte ham længere op, eller har du andre forslag. Vi er opmærksomme på at give ham varieret kost med mange fibre, han får rosiner og sveskemos på sin havregrød om morgenen. Har du nogle forslag til, hvad vi ellers kan gøre?
Søvn – kun mor kan bruges:
Vores søn er generelt meget morsyg for tiden. Bliver han ked, når han er træt eller vågner om natten, er det ofte kun mig der kan bruges. For et par måneder siden, havde han en tendens til at vågne om natten, og sov kun videre, hvis jeg sad ved ham. Var det far der prøvede, græd og skreg han, indtil han kom over til mig. Det resulterede i, at vi lagde en madras ind på gulvet ved siden af hans seng, hvor jeg sover. På den måde fik jeg mere søvn. Det virkede og der er som ovenfor nævnt kun 2-3 afbrydelser om natten, hvor han bare skal have en sut eller en tår vand.
Jeg kan mærke, at jeg efterhånden synes det kunne være rart, at komme tilbage i min egen seng. Jeg har nok bare lidt svært ved det, fordi jeg ikke kan finde ud af, om det går godt fordi jeg sover hos ham, eller om det kan blive til en vane for ham, at jeg sover hos ham, og det så bliver svært at vænne ham af med det igen. Tror egentlig bare jeg har brug for lidt råd og vejledning i, hvordan jeg kommer videre fra dette udgangspunkt og til det næste.
Jeg går ud fra, at det at han er så morsyg blot er en periode og at det går over igen? Eller er der noget vi kan gøre ved det, så far kan bruges lidt mere? Det er til tider ret hårdt, at det kun er mig der kan bruges – nat og dag…
Vores søns rytme, blot lige for at have al tænkelig relevant information med 
5.30-6.00: Vågner
6.30-6.45: Får morgenmad – havregrød med sveskemos.
7.15: Far går over og afleverer i dagplejen, afleveres ca. 7.30. Det er som regel far der afleverer.
8.30: Formiddagslur – han er ved at droppe luren, så han sover omkring 30-45 min.
9.30-10.00: Formiddagsmad i dagplejen.
11.00: Frokost i dagplejen.
12.30: Middagslur sover alt imellem 1,5 -2,5 time.
15.00: Eftermiddagsmad
15.00-16.00: Bliver hentet, alt efter hvilke dage det er, så bliver han hentet kl. 15.00 eller kl. 16.00. Det er som regel mor der henter.
15.30 ca.: Snack i form af frugtstang eller klementin ofte.
17.30: Aftensmad
19.00: Puttes til natten.
Mange varme hilsner og tak for gode råd,
Anette