Brev:
Tillid
26. november 2016
Alder:
4 år, 9 mdr.
Tillid
Kære Helen
Tak for dit dejlige svar sidst. Jeg læser i dit svar at at det at skabe tillid er meget væsentligt og det gør jeg ved mine handlinger. Det kan være handlinger som handler om at det er hyggeligt og at være sammen.
Jeg har fået det bedre, jeg sørger for at få nogen at snakke med selv, for at få fundet ud af hvordan jeg kan tage mig af mig selv.
Men jeg vil rigtig gerne skabe et mere tillidsfuldt forhold til min datter og derfor vil jeg spørge om der er andre ting jeg kan gøre ud over det med at skabe hyggestunder og det at være mere sammen med hende?
Jeg spørger fordi jeg kan mærke at hun ikke har tillid til mig - forståeligt nok. I børnehaven er de en gruppe piger på 4-5 stykker som er venner. De leger sammen, men har det også svært ind imellem. De kan blive fysiske ved hinanden, ved at slå og spytte, når de ikke får lov at bestemme. 2 af pigerne er de "tavse" og 2 er kommunikerende. Min datter er en af de kommunikerende. Men som sagt, flere af dem vil gerne bestemme og det skaber ofte konflikter. Min datter slår også og spytter også. Men jeg har mistet hendes tillid til at hun vil fortælle mig, hvad der sker i den pigegruppe. Det har jeg fordi hun er bange for at jeg bliver sur på hende. Det er det hun fortæller mig.... at hun er bange for at jeg bliver sur på hende. Jeg har prøvet at fortælle at jeg ikke bliver sur og jeg har også et par gange fået lokket hende til at fortælle men sidste gang ville hun ikke. Hun bliver bestemt og lukker af.
Jeg er overbevist om at det er tilliden det handler om. Men en anden forklaring lurer også....hun ved godt hvornår hun har gjort noget forkert og følelsesmæssigt bryder hun sig heller ikke om at mærke de følelser der hører til at hun har gjort noget forkert. Kan jeg gøre noget for at få genoprettet tilliden? Kan den genoprettes...? og jeg har en fornemmelse af at det skal være via handling og at jeg skal slippe det at snakke med hende om hvad der sker i den gruppe af piger, men mere vende fokus mod hvad hun generelt har oplevet i børnehaven.
Hvad kan jeg gøre for at vi får et mere tillidsfuldt og trygt forhold igen.
Jeg kan sagtens mærke smerten over hvad jeg har gjort og den tager jeg hånd om sammen med en terapeut. Men jeg vil gerne skabe et kærligt og tillidsfuldt forhold til min datter igen.
Kærlig hilsen
Pia