4,5 årig som virker konflikt opsøgende

4. november 2016

Kategori:
Alder:
4 år, 5 mdr.

4,5 årig som virker konflikt opsøgende

Hej Helen,

Jeg er mor til 2. En dejlig dreng på 4,5 år og en pige på 11,5 mdr.

Min søn har mange konflikter i løbet af dagen. Vi får hovedsageligt af vide, at han selv opsøger og skaber dem, samt at han ikke respektere alle pædagogerne.

Min søn har meget krudt i måsen og skal have rammer og strukturer i sin hverdag. Vi er bare desværre noget til det punkt nu, hvor vi ikke selv kan se løsningerne, for hvordan vi hjælper ham med at undgå, at opsøge/skabe konflikterne med de andre børn?

Vi oplevere, at han rigtig gerne vil de andre børn og er god til at spørger om han må være med og kan finde ud af at dele legetøj. (så godt som man nu kan forvente af en 4,5 årig barn). Men der hvor konflikterne opstår er, hvis præmisserne ændre sig eller hvis han føler, at han skal hjælpe en "ven" med dennes konflikt med et andet barn. Et andet eksempel kan være, ...

Annonce

... hvis jeg som mor har kaldt en ting noget, og han så får af vide at det hedder noget andet så bliver han sur og forstår ikke, at han nu får af vide, at det mor sagde var forkert og derved opstår der en konflikt.

Vi oplever, at han høre efter os og selvfølgelig udfordre vores grænser ved bl.a. ikke at reagere første gang eller gøre ting som han burde/ved er forkerte. Men at han i det store hele høre os og tager det vi siger til efterretning,

Ud over, at han er en meget energi fyldt dreng, så er han også meget kærlig og vil gerne vise dette over for andre, specielt mindre børn. Vi forsøger at lære ham, at ikke alle børn kan li, at han kommer over og siger hej og at han skal respektere dette, men det er som om at han glemmer sådan nogen ting i sin iver og derved bliver misforstået i hans hensigt.

Håber at du kan hjælpe os!

Hilsen
Bekymret mor til 2

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder