Brev:
4,5 årig som virker konflikt opsøgende
4. november 2016
Alder:
4 år, 5 mdr.
4,5 årig som virker konflikt opsøgende
Hej Helen,
Jeg er mor til 2. En dejlig dreng på 4,5 år og en pige på 11,5 mdr.
Min søn har mange konflikter i løbet af dagen. Vi får hovedsageligt af vide, at han selv opsøger og skaber dem, samt at han ikke respektere alle pædagogerne.
Min søn har meget krudt i måsen og skal have rammer og strukturer i sin hverdag. Vi er bare desværre noget til det punkt nu, hvor vi ikke selv kan se løsningerne, for hvordan vi hjælper ham med at undgå, at opsøge/skabe konflikterne med de andre børn?
Vi oplevere, at han rigtig gerne vil de andre børn og er god til at spørger om han må være med og kan finde ud af at dele legetøj. (så godt som man nu kan forvente af en 4,5 årig barn). Men der hvor konflikterne opstår er, hvis præmisserne ændre sig eller hvis han føler, at han skal hjælpe en "ven" med dennes konflikt med et andet barn. Et andet eksempel kan være, hvis jeg som mor har kaldt en ting noget, og han så får af vide at det hedder noget andet så bliver han sur og forstår ikke, at han nu får af vide, at det mor sagde var forkert og derved opstår der en konflikt.
Vi oplever, at han høre efter os og selvfølgelig udfordre vores grænser ved bl.a. ikke at reagere første gang eller gøre ting som han burde/ved er forkerte. Men at han i det store hele høre os og tager det vi siger til efterretning,
Ud over, at han er en meget energi fyldt dreng, så er han også meget kærlig og vil gerne vise dette over for andre, specielt mindre børn. Vi forsøger at lære ham, at ikke alle børn kan li, at han kommer over og siger hej og at han skal respektere dette, men det er som om at han glemmer sådan nogen ting i sin iver og derved bliver misforstået i hans hensigt.
Håber at du kan hjælpe os!
Hilsen
Bekymret mor til 2