Brev:
Storesøster råber af lillebror
1. november 2016
Alder:
2 år, 6 mdr.
Storesøster råber af lillebror
Kære Helen,
Jeg har før skrevet til dig ang. vores piges reaktioner på at være storesøster, men der er kommet nyt til, hvor jeg håber du kan hjælpe lidt med et par gode råd.
Lillebror er 6.5 mdr og vores pige 2 år ældre, ret præcist. Jeg synes det er gået lidt i hårdknude herhjemme ift. vores piges accept af lillebror. Nogle gange synes hun han er meget spændende - det er spændende at han kravler lidt, spiser rigtig mad, får tænder osv. Men hun kan også se sig rigtig sur på ham.
Som oftest råber hun af ham så snart hun ser ham. 'Nej lillebror! Nej! NEEEJ!' og sådan bliver hun ved. Og det er bare ved synet af ham. Det driver mig ærlig talt til vanvid. Vi prøver at sige at han gør jo ingenting, eller spørge til hvad hun synes han gør der er så forkert. Han må ikke se på hende, på hendes kop, på hendes mad... you name it!
Det er lidt en ond spiral. Jeg er ved at være godt træt af hendes råberi, og så får hun jo også at vide at hun skal altså stoppe. Så det bliver til en del negativ opmærksomhed, hvilket nok ikke hjælper på sagen.
Der er også kampe om legetøjet, hvilket jeg dog tænker er meget normalt, men der er vi jo nok slemme til at tage lillebrors parti. "Nu leger lillebror lige med det, så du må finde noget andet'.. Hun får dog lov til at få det, hvis hun finder noget andet til ham, som han vil have i stedet.
Jeg har haft det hårdt her i den første tid som familie på fire, og vores pige har virkelig prøvet mine grænser af. Også til en grad hvor jeg er kommet til at råbe ad hende. Det er jeg bare overhovedet ikke stolt af, og har arbejdet rigtig meget med det, så det er meget længe siden det er sket. MEN, hun har opfanget at sådan gør man når man er sur. Det er jeg bare så ked af. Hvordan lærer man hende at det ikke er en god måde at reagere på? Jeg håber hun lærer ved at se at jeg ikke gør det mere. Men skaden er måske sket?
Fordi hun har set mig råbe, accepterer jeg også at hun føler hun skal. Så derfor spørger jeg nogle gange om hun har brug for det, og vi har en regel om at hun må gå på legeværelset og råbe alt det hun overhovedet vil.
Problemerne kan måske skyldes at hun ikke føler hun får nok opmærksomhed, men vi giver hvad vi kan. Og hun er også afsted på ture alene med mor og/eller far. Skal tiden bare hjælpe os, eller er der ikke noget vi kan gøre for at vores søde lille pige kan blive mere glad og afslappet herhjemme.
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Kærlig hilsen
Rikke