Mad ved bordet

21. oktober 2016

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Mad ved bordet

Hej Helen,

Vi har udfordringer med at få mad i vores datter ved bordet. Hun gider kun sidde ved bordet kortvarigt, så forsøger hun at rejse sig op i sin trip trap stol. Hvilket kan gøre det en anelse farligt, for hun er hurtig den bette skid ;-) Der er så meget der skal undersøges... dette betyder, at hun ikke får specielt meget indenbords omkring aftensmaden og generelt er hun ikke voldsomt interesseret i maden ved bordet (gælder de fleste måltider) men mere i alt andet ved bordet. Hun afviser tid maden, medmindre man lige får lokket det i hende og hun opdager hun kan lide det.

Morgenmåltidet er det måltid hun vil sidde længst tid ved bordet. Havregrød, frugt, ost og ...

Annonce

... bolle tilbydes hun.

Jeg har skrevet til dig tidligere omkring hendes madindtag og jeg forsøger at få en masse små måltider i hende i løbet af dagen. Nu er jeg dog startet på job og hun er denne måned hos sin mormor hvorefter hun starter i vuggestue.

Har du nogle gode fif til få hende til at spise mere, også når vi tilbyder at hjælpe hende? Og har du nogle gode fif til at få hende til at sidde ved bordet længere tid.

Jeg tilbyder også aftengrød - dette på farten for at få lidt mad i hende inden natten. Skal jeg fastholde at samtlige måltider indtages ved bordet?

Generelt vil hun gerne spise et stk brød eller frugt når vi triller i barnevognen.

Kærlig hilsen
Anette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder