Brev:
Trodsig 2,5 årig
25. august 2016
Alder:
2 år, 5 mdr.
Trodsig 2,5 årig
Hej Helen,
jeg har før læst meget i dine bøger samt artikler her på siden, når jeg har været i tvivl om noget angående min søns udvikling, hvilket har hjulpet mig meget med at forstå, hvad der foregår i ham.
MEN, nu hvor jeg har allermest brug for det, synes jeg ikke at kunne finde trøst i nogen af dine læserbreve og svar.
Jeg har en dejlig dreng på 2,5 år (snart) med krudt i måsen, så der er fart over feltet.
Han er temperamentsfuld og vil bestemme alting. Når jeg beder ham om at gøre noget, hører han ikke efter. Jeg starter altid med at spørge ham pænt, om han ikke vil være sød, at "rydde op", eller "kom, nu hjælpes vi lige ad med at rydde op inden vi skal spise". Som regel får jeg et nej fra hans side. Så forsøger jeg med, jeg vil gerne have, at du lige gør sådan og sådan" eller jeg vil gerne, at du/vi lige gør sådan og sådan, for så bliver mor rigtig glad" - Men nej, intet hjælper. Han vil bare ikke gøre noget som jeg gerne vil have ham til uanset hvordan jeg vender og drejer det, og så ender det som regel med, at jeg bliver sur og skælder ud. Sådan er det med ALTING.
Når vi spiser, så er der mad overalt! OG han vil gerne stikke fingrene ned i maden og rigtig lege gravko eller hvad nu. Ofte putter han også sine fingre/hele hånden ned i sit glas med mælk eller vand til min helt store irritation og frustration. JEg har sagt til ham så mange gange, at "det gider jeg ikke", eller "det vil jeg ikke have - det er ulækkert" eller i den dur, men lige meget nytter det.
Jeg føler ikke, at jeg kan have ham med nogen steder - restaurant/cafeteria/supermakedet eller noget, for han hører slet ikke efter. Jeg forklarer ham, at "jeg vil gerne have, at du bliver her", men straks efter er han helt nede i den anden ende, og går jeg efter ham for at hente ham tilbage, prøver han bare at stikke af. Hvis vi er i supermarkedet, forklarer jeg ham, at han skal se efter hvor han kører, så han ikke kører ind i nogen, for det er ikke så rart at blive kørt ind i, eller at han skal passe på ikke at køre ind i varer, da de kan gå i stykker, og det ikke vil være så godt. Men så kan han pludselig blive sur og ikke gide noget som helst mere.
Hvis jeg lige står og skal betale ved kassen, kan han pludselig også finde på at stikke af fra mig. Én gang var jeg nødt til at løbe fra kassen og efter ham, da han pludselig stak af ud gennem døren. HVis ikke en pige havde stoppet ham, ville han være fortsat med at stikke af fra mig og direkte ud på vejen og kunne (måske) være blevet kørt ned af en bil...
Jeg føler jeg skal slås (ikke fysisk!)/forhandle om ALTING med ham. Det er vildt trættende og jeg ved snart ikke mine levende råd! Jeg føler jeg forklarer ham om og om og om og om igen, at jeg gerne vil have, at han gør sådan og sådan, og der kommer også forklaring på, hvorfor jeg gerne vil have, at han skal gøre noget bestemt, men det er som om intet af det sætter sig fast hos ham, og han hører overhovedet ikke efter. Jeg er så frustreret efterhånden og føler mig konstant som den sure og gale mor, hvilket jeg overhovedet ikke har lyst til. Jeg er godt og grundig træt, og aner ikke hvad jeg skal stille op.
Kan du hjælpe mig??
Hilsen
den desparate!