Brev:
Træt mor til en snart 6 årig pige
15. august 2016
Alder:
5 år, 10 mdr.
Træt mor til en snart 6 årig pige
Hej Helen
Først fremmest vil jeg sige det rigtige dejligt at man komme ind og læse i brevkassen og læse alle de gode råd du giver. Tak for det.
Jeg skriver fordi jeg søger råd til min snart 6 årig datter. Hun er en glad pige meget udadvent, social pige, har så let ved at tale med nye mennesker. .hvilket jeg ikke altid ser som en fordel. Hun lige startet i børnehave klasse. Hun fylder 6 år til oktober. Vi er en lille famillie på 3 med en anden baggrund end dansk, vi taler modersmål hjemme ( så meget vi nu kan ) :-D.. vores datter taler begge sprog flydende.
Da hun blev færdig med sin børnehave blev hun flyttet til en anden skole og ikke til vores nærelæggende skole i området .. Hun havde desværre heller ikke rigtig nogle dybe relationer til nogen af børnene i børnehaven altså det var ikke sådan at hun skulle komme hjem til nogen eller omvendt, så vi var ikke ret bekymret for det område. da hun blev flyttet faldt hun hurtig til med de nye børn og fandt legekammerater og pædagogerne mener at hun bestemt trives.
Problemet er at det bliver sværere og sværere og sige nej til hendes ønsker, hun begynder og skrige og græde og der kommer virkelig dårlig oplevelse ud af det.
Hun hører ikke efter, når jeg fortæller hende nu tager langærmede på gøre hun lige præcis det stik modsatte og tager en bluse uden ærmer. Bare som et eksempel. Eller når hun vil sove hos mormor og det ikke kan rigtig lad sig gøre at hun lægger og græder en halve time over det hvor bliver nødt til at blive og berolige hende med at sige det kan vi gøre på et andet tidspunkt før vi overhovedet kan tage afsted. Eller når jeg fortæller hende det skal du ikke gøre, så siger hun nej nej bare en lille smule, og gør det alligevel. Men mit nej er stadig nej så kommer der igen konflikt.
Det samme konflikt er der også når vi skal ud af døren. Jeg vækker hende i god tid ca.1 time før giver morgenmad og lægger tøj frem og beder hende om at tage tøj på. Så kommer jeg tilbage og ser at hun stadig sidder i undertøj, jeg siger til hende igen at du skal tage du tøj på nu, så begynder hun og sige ja mor, ja mor jeg skal nok. Så sker der ikke rigtig noget efter 10 min stadigvæk, IGEN bliver der sagt at tage du tøj på, pludselig skal hun lige gøre et eller andet først, det gør at jeg bliver træt og sur og tvinger hende til det og det ender med gråd og råben og skrige fra hendes side.
ikke nok med det planlægger hun også alt muligt om morgen for hvad vi skal lave efter skole dagen, de planer får jeg vide om morgenen, hvis det nok ikke bliver efter hendes plan har vi igen gråd og skrigen.
En anden eksempel er, at vi flere gange er taget i byen for at handle og haft så dårlig oplevelse, så sidst gjorde jeg det at jeg forvejen fortalte hende at vi køber de ting vi skal bruge og ikke andet, og aftalte at vi også kan købe en is på vej, du skal du ikke plage mig når vi er ude ..
Vi kommer i centeret og det bliver så ubehageligt med at hun hele tiden plager og jeg ikke måtte kigge på noget overhovedet, med at hun spærre med sine hænder alt så hun får sin is hurtigst mulig .. den episode fik mig til koge så meget at vi vendte hjem uden noget. Når jeg så efter episoden snakker med hende om hvorfor det skete, så siger hun i gråd at ja jeg ved godt vi aftalte det, men det blev bare endnu værre. Så hun ved det godt.
Alle de konflikter har udviklet mig til en meget meget træt mor.
Har gjort at jeg ikke kan være glad mere, for at have det nødvendig overskud til mit barn som jeg elsker så højt. Det har gjort at jeg hele tiden skal skælde ud, og sige nej hele tiden. Eller fortælle hende NOGLE gange hvad vi kan lide at hun gør/ må godt gøre. Istedet for sige hvad hun IKKE MÅ .. så det heller ikke bliver hele tiden NEJ NEJ hun får .. Jeg kan ikke se andre ud veje. Vi prøvet nogle gange med time out. Som måske har hjulpet et par timer så heller ikke længere ..
Jeg beder dig og komme med nogle råd til hvad vi kan gøre for at løse de konflikter ..
Med venlig hilsen
en træt og ærerlig mor