Stress ved spisetid

11. august 2016

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Stress ved spisetid

Hej Helen,

Tak for dit seneste svar :) Jeg har i forlængelse af mit sidste brev et andet spørgsmål.

I vores familie er det meget svært at skabe en hyggelig stund omkring måltiderne. Vores søn gider ikke rigtig være med ved bordet, og ofte går der ikke mere en 5-10 min, så vil han op og helst over til mig eller have os med ned og lege.

Derudover kommer udfordringen med koncentrationen ind igen, da han slet ikke kan fokusere på maden, men sidder og peger på alle de spændende ting, han gerne vil udforske og lege med.

Vi har forsøgt mange ting; Vi sørger for at alt er klar, inden vi går i gang med at spise, vi skaber en hyggelig stemning og forsøger så godt vi kan, at ...

Annonce

... lede hans opmærksomhed på maden og på at spise.

Jeg synes det er meget stressende, at måltiderne skal foregå på denne måde og vil gerne at vores søn får oplevelsen af, at det er hyggeligt at sidde og spise sammen.

Vores søn kan selv føre maden ind i munden med hænderne og vi hjælper ham med at bruge gaffel. Jeg synes ikke han spiser særlig meget til måltiderne, og jeg ved ikke om jeg måske får presset for meget på med maden og det så er derfor han protesterer? Skal vi prøve bare at sætte noget mad foran ham, og så selv lade ham styre hvor meget han vil have at spise, eller er han for lille til det?

Har du nogle råd til, hvordan vi kan gribe dette an?

Mange hilsner fra mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.