Brev:
Stress ved spisetid
11. august 2016
Alder:
11 mdr.
Stress ved spisetid
Hej Helen,
Tak for dit seneste svar :) Jeg har i forlængelse af mit sidste brev et andet spørgsmål.
I vores familie er det meget svært at skabe en hyggelig stund omkring måltiderne. Vores søn gider ikke rigtig være med ved bordet, og ofte går der ikke mere en 5-10 min, så vil han op og helst over til mig eller have os med ned og lege.
Derudover kommer udfordringen med koncentrationen ind igen, da han slet ikke kan fokusere på maden, men sidder og peger på alle de spændende ting, han gerne vil udforske og lege med.
Vi har forsøgt mange ting; Vi sørger for at alt er klar, inden vi går i gang med at spise, vi skaber en hyggelig stemning og forsøger så godt vi kan, at lede hans opmærksomhed på maden og på at spise.
Jeg synes det er meget stressende, at måltiderne skal foregå på denne måde og vil gerne at vores søn får oplevelsen af, at det er hyggeligt at sidde og spise sammen.
Vores søn kan selv føre maden ind i munden med hænderne og vi hjælper ham med at bruge gaffel. Jeg synes ikke han spiser særlig meget til måltiderne, og jeg ved ikke om jeg måske får presset for meget på med maden og det så er derfor han protesterer? Skal vi prøve bare at sætte noget mad foran ham, og så selv lade ham styre hvor meget han vil have at spise, eller er han for lille til det?
Har du nogle råd til, hvordan vi kan gribe dette an?
Mange hilsner fra mig