Temperament og koncentration

1. august 2016

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Temperament og koncentration

Kære Helen,

Så er jeg tilbage med nogle spørgsmål vedrørende min søn, som nu er 11 måneder gammel.

Vi har i øjeblikket en stor udfordring med hans temperament og meget viljestærke personlighed. Han vil rigtig gerne bestemme, og hvis der er noget han ikke får lov til, bliver han helt utrolig vred og skriger, vrider sig og kan køre helt op i en spids. Det er meget frustrerende for os som forældre, fordi det sker mange gange hver dag, og især om aftenen, kan han være rigtig svær at trøste og det føles som om hele hans verden ramler sammen for ham. Han starter i vuggestue i næste uge, og vi er selvfølgelig lidt bekymret for, hvordan det skal gå derovre.

Vi kan ikke finde ud af hvordan vi på en god måde skal sætte grænser, uden at være dumme, strikse forældre? Vi prøver at aflede hans opmærksomhed med andre sjove ting, men jeg synes ikke vi har meget held med det.

Derudover har vi en udfordring ift. at kunne underholde sig selv/koncentration. Vores søn ...

Annonce

... kan møve sig frem over gulvet, men endnu ikke kravle, men vil meget hellere gå, mens han holder os i hånden. Han elsker at gå rundt i lejligheden og udforske den, og er ikke specielt interesseret i sit legetøj. Når vi forsøger at aktivere ham med legetøj, virker det som om, han ikke rigtig kan koncentrere sig om det, og han vil hele tiden noget nyt og skifter fokus. Han vil heller ikke sidde selv med sit legetøj, men vil have os med i legen.

Det er selvfølgelig dejligt at lege med sit barn, men vi vil gerne have en søn, der kan underholde sig selv lidt, så vi har armene fri, til fx madlavning eller til selv at sidde med en kop kaffe i sofaen. Vi synes det er ved at være rigtig hårdt at skulle servicere vores søn med underholdning hele tiden og føler vi er rigtig meget ”på” hele tiden som forældre. Hvad kan vi gøre for at hjælpe vores søn med koncentration og lære ham at lege selv i korte perioder?

Vi ser frem til dit svar 

Venlige hilsner fra os.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor