Brev:
Temperament og koncentration
1. august 2016
Alder:
11 mdr.
Temperament og koncentration
Kære Helen,
Så er jeg tilbage med nogle spørgsmål vedrørende min søn, som nu er 11 måneder gammel.
Vi har i øjeblikket en stor udfordring med hans temperament og meget viljestærke personlighed. Han vil rigtig gerne bestemme, og hvis der er noget han ikke får lov til, bliver han helt utrolig vred og skriger, vrider sig og kan køre helt op i en spids. Det er meget frustrerende for os som forældre, fordi det sker mange gange hver dag, og især om aftenen, kan han være rigtig svær at trøste og det føles som om hele hans verden ramler sammen for ham. Han starter i vuggestue i næste uge, og vi er selvfølgelig lidt bekymret for, hvordan det skal gå derovre.
Vi kan ikke finde ud af hvordan vi på en god måde skal sætte grænser, uden at være dumme, strikse forældre? Vi prøver at aflede hans opmærksomhed med andre sjove ting, men jeg synes ikke vi har meget held med det.
Derudover har vi en udfordring ift. at kunne underholde sig selv/koncentration. Vores søn kan møve sig frem over gulvet, men endnu ikke kravle, men vil meget hellere gå, mens han holder os i hånden. Han elsker at gå rundt i lejligheden og udforske den, og er ikke specielt interesseret i sit legetøj. Når vi forsøger at aktivere ham med legetøj, virker det som om, han ikke rigtig kan koncentrere sig om det, og han vil hele tiden noget nyt og skifter fokus. Han vil heller ikke sidde selv med sit legetøj, men vil have os med i legen.
Det er selvfølgelig dejligt at lege med sit barn, men vi vil gerne have en søn, der kan underholde sig selv lidt, så vi har armene fri, til fx madlavning eller til selv at sidde med en kop kaffe i sofaen. Vi synes det er ved at være rigtig hårdt at skulle servicere vores søn med underholdning hele tiden og føler vi er rigtig meget ”på” hele tiden som forældre. Hvad kan vi gøre for at hjælpe vores søn med koncentration og lære ham at lege selv i korte perioder?
Vi ser frem til dit svar 
Venlige hilsner fra os.