Brev:
Tegnefilm og iPad
1. august 2016
Alder:
22 mdr.
Tegnefilm og iPad
Kære Helen,
Vi drøfter en konkret problemstilling i vores hjem disse dage, som vi gerne vil have dit input til:
Vores dreng er utrolig glad for at se tegnefilm/spille spil på sin iPad - som så mange andre 2-årige, formoder jeg. Vi er dog meget opmærksomme på, at han ikke bruger for lang tid foran skærmen, da vi foretrækker, han er fysisk aktiv, finder på lege selv og bruger sin fantasi.
Han får typisk lov at se tegnefilm i ulvetimen fra kl. 17.15-18, hvor jeg skal tilberede aftensmaden, men hvor han typisk er ved at være træt og kan have svært ved at lege på egen hånd. Ofte hænger han nærmest om mit ben i køkkenet og er ked af det, hvilket selvsagt besværliggør madlavningen en del. Jeg har prøvet at inddrage ham i madlavningen, men det er ret forskelligt, hvorvidt det er en succes, synes jeg. Han vil gerne være med til at smage på alle ingredienserne osv., men omvendt er det ret tidskrævende at holde øje med, at han ikke får fat i en kniv, sætter hånden på en kogeplade eller falder ned fra sin skammel. Findes der mon nogen gode råd eller fif til at inddrage børn i madlavningen?
Ofte ender det med, at han får lov at se 45 minutters tegnefilm i sofaen, mens jeg står i køkkenet og laver aftensmad. Det fungerer egentlig fint nok, bortset fra at han ofte bliver rigtig ked af det og faktisk småhysterisk, når vi så slukker for tegnefilmen og skal spise kl. 18. Hvis vi kan få ham til at slukke for tegnefilmen selv, så går det nemt, men det langt fra altid han gider slukke, selvom vi beder ham om det. Findes der en god måde at lette overgangen fra tegnefilm til aftensmad? Eller er det i det hele taget bare en superdårlig vane at se tegnefilm/spille iPad i ulvetimen? Vi er nysgerrige på din vurdering, Helen.
Bedste hilsner,
C