Brev:
Frustationer over 3,5 aarigs opfoersel
1. august 2016
Alder:
3 år, 6 mdr.
Frustationer over 3,5 aarigs opfoersel
Kaereste Helen,
Mange tak for alle dine svar som goer livet nemmere for os alle.
Som du ved har jeg 2 drenge, paa 1,5 og 3,5.
Problemet som jeg vil skrive i dag er min dreng paa 3,5. Jeg maa starte med at sige, at vi er en utrolig kaerlig familie, som priotiere at give dem begge tid, og har faktisk i det foerste aar efter lillebror blev foet vaeret meget mere sammen med storebror end lillebror. (altsaa passet ekstra paa storebrors foelelser)
Min dreng paa 3,5 er glad, klog, livlig og aktiv men meget bestemmende, hvilket til nogen grad er pragfuldt. Hans gaar i skole til hverdagen (hvor de siger at han er en af de mest glaede boern), men lige nu har jeg taget fri og vi er i sommerhuset for 2 maaeneders tid. (Som du ved er vi i udlanet, men hans far er herfra, saa han taler sproget perfekt - ingen frustrationer fra denne side:))
Far kommer i weekenderne og jeg har nogen til at hjaelpe mig i dagtimerne, plus mormor er sammen med mig. Saa jeg staar ikke alene med dem.
Problemet vi har nu er ret enkelt. eller er det :)?
Jeg starter dagen ret glad og proever paa at dele glaeden. Men saa starter vi fra morgenstunden, saa bliver der graedt over et eller andet, han bliver ked af det eller ogsaa er han stik modsat. Og denne tudetur kan komme op i ham i det blaa saadan ca. 5-6 gange om dagen, jeg troester ham generalt hver gang, eller proever paa at skifte emne. Jeg har ikke en eneste gang straffet eller gaaet fra ham, men jeg haaber ikke at han bliver mere pivende.
Han slaar sin lillebror nogen gange og elsker ham hoejt andre gange. Det er nok mit oemme punkt. Hvor jeg siger til ham at jeg ikke vil finde mig i det.
Man maa ikke goere noget bedre en ham saa bliver han doed ked af det, jeg siger til ham at det er i orden at goere noget galt nogen gange og at man ikke kan vinde hver gang...Men han har altid vaeret saadan at han vil vide alt. Fx. hvis man retter ham op i noget bliver han utroligt ked af det.
Han lytter overhovedet ikke. Fx. nu skal vi boerste taender... (jeg har jo laest alle dine boeger saa jeg bruger alle tricks).. nej siger han... "kom nu dine taender bliver saa paene" nej!!..."ja men skat kom skal du ikke boerste mine taender" nej!! "ok saa kilder jeg dig hvis du ikke goer hvad jeg siger" saa griner vi men nej igen bliver der ikke boerstet taender. Saa giver jeg 1-2 dage saa han glemmer emnet og proever igen men nej nej nej.
Det er kun et eksempel, det er ligesom alt hvad jeg siger bare bliver konsekvent nej.
Det jeg bliver mest bange for er naar han slaar, saa siger jeg "du maa ikke slaa- fordi det goer ondt", saa siger han "jeg vil slaa" saa siger jeg "skat man slaar ikke, vi slaar heller ikke" jeg vil slaa etc. et.c det koerer videre, saa siger jeg "nu holder du op" og saa begynder han at tude og soeger naerver, hvilket jeg selvfoelgelig giver, men vi behoever jo ikke at gaa igennem saadan en diskussion.
Summa sum, han er dejlig. Men vi har vores graedeture og nej nej nej nej hele tiden, hvor jeg hele tiden siger til mig selv, du maa ikke raabe du maa ikke skaelde ud. Jeg maa bare indroemme at jeg kan ikke tage det naar mit barn hele tiden graeder over et eller andet, eller skriger og ikke opforerer ordentligt.
PS : Det goer det ikke nemmere at have en paa 1,5 aar der ogsaa er ret viljestaerk :)
Kaerligste hilsner
Mor D