Kram til alle

19. oktober 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Kram til alle

Hej Helen.

Jeg har et måske mærkeligt spørgsmål; min datter er blevet to i august og når vi kommer ind i et lokale er hun meget genert. Især hvis der er folk hun ikke kender og hvis hun lige er vågnet. Det er helt okay og hun får den tid hun skal bruge til at falde til.

Da hun var mindre ville hun overhovedet ikke over til andre - heller ikke dem hun kendte godt - før der var godt ihverfald en time. Men vi pressede hende ikke. Når vi så skal hjem og vi siger til hende at vi skal sige farvel, skal alle have knus. Det er jo super dejligt og hvis vi går før folk får knus råber hun knuuuus. Det er også bare helt i orden når det er venner og familie, men nogle gange er vi i større forsamlinger fx til en større fest og også her skal alle have knus. Det er som om hun er to personer. Fra at være meget genert til at kramme alle folk.

Mit spørgsmål går på om vi bare skal lade hende gøre det eller om vi skal sige knus til dem ...

Annonce

... hun kender og hånd til resten. Det skal ikke være sådan at hun føler det er forkert at give knus, men jeg spekulerer på om hun selv kan sige fra hvis knuseriet bliver for meget? Jeg tænker at nogle gange kommer jeg som voksen ud for situationer hvor jeg bagefter kan mærke jeg skulle have sagt fra.

Sidst da vi var afsted ville hun også knuse alle 50 mennesker men jeg viste hende at man istedet kunne give hånd til folk og det gjorde hun så. Jeg skal bare vide om jeg trygt kan regne med hun selv siger fra eller om hun kan blive overvældet af de mange mennesker og derfor ikke kan mærke om det bliver for meget. Så vi egentlig skulle sætte en grænse og sige knus til de nærmeste. Hun er en forholdsvis stille pige der er meget fokuseret på andre mennesker og meget berørt når andre græder osv.

Jeg håber mit spørgsmål giver mening og kan ikke helt finde ud af om det egentlig er lidt pjattet at spørge om.

Venlig hilsen
mor til K

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!