Brev:
Hjælp til at måtte hjælpe
4. august 2015
Alder:
3 år, 3 mdr.
Hjælp til at måtte hjælpe
Kære Helen.
Vores dreng vil gerne gøre tingene selv, og har nu i en periode ofte sagt, at vi ikke må kigge, hvis han eks. er ved at tage jakke på etc. Og han kæmper og kæmper og bliver helt vildt frustreret og dybt ulykkelig, hvis noget ikke lykkes.
En dag da vi kørte hjem fra børnehave, havde han svært ved at få cyklen i gang. Jeg forsøgte at hjælpe, for jeg kunne se, at det var en svær opgave, fordi det var nedad en bakke. I det hele taget fortæller jeg ofte, at ingen kan alt eller ved alt, heller ikke voksne, og at det derfor er dejligt, at vi kan hjælpe hinanden. Da jeg ville hjælpe blev han vildt frustreret og ked af det, skubbede mig væk, trak cyklen tilbage til udgangspunktet for at prøve igen.
Det gør ondt at se, at han kæmper sådan, og jeg vil så gerne hjælpe. Så kort og godt lyder mit spørgsmål. Skal jeg overhøre hans nej til at jeg må hjælpe (så bliver det lidt tvang) eller skal jeg se til indtil han giver op? (det føler jeg heller ikke er rigtigt).
Jeg har prøvet lidt at fortælle ham, at man kan prøve nogle gange, men hvis noget så er for svært, så skal man ikke bruge tid på det.
Hvis det er en trøje med knapper, så finder vi en med lynlås eller jeg får ham overtalt til at måtte ham.
Jeg synes det hjælper i mange situationer, men vil alligevel gerne høre din mening.
Hilsen