Hjælp til at måtte hjælpe

4. august 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Hjælp til at måtte hjælpe

Kære Helen.

Vores dreng vil gerne gøre tingene selv, og har nu i en periode ofte sagt, at vi ikke må kigge, hvis han eks. er ved at tage jakke på etc. Og han kæmper og kæmper og bliver helt vildt frustreret og dybt ulykkelig, hvis noget ikke lykkes.

En dag da vi kørte hjem fra børnehave, havde han svært ved at få cyklen i gang. Jeg forsøgte at hjælpe, for jeg kunne se, at det var en svær opgave, fordi det var nedad en bakke. I det hele taget fortæller jeg ofte, at ingen kan alt eller ved alt, heller ikke voksne, og at det derfor er dejligt, at vi kan hjælpe hinanden. Da jeg ville hjælpe blev han vildt frustreret og ked af det, skubbede mig væk, trak ...

Annonce

... cyklen tilbage til udgangspunktet for at prøve igen.

Det gør ondt at se, at han kæmper sådan, og jeg vil så gerne hjælpe. Så kort og godt lyder mit spørgsmål. Skal jeg overhøre hans nej til at jeg må hjælpe (så bliver det lidt tvang) eller skal jeg se til indtil han giver op? (det føler jeg heller ikke er rigtigt).

Jeg har prøvet lidt at fortælle ham, at man kan prøve nogle gange, men hvis noget så er for svært, så skal man ikke bruge tid på det.

Hvis det er en trøje med knapper, så finder vi en med lynlås eller jeg får ham overtalt til at måtte ham.

Jeg synes det hjælper i mange situationer, men vil alligevel gerne høre din mening.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin