Kraftig gråd om aftenen

21. maj 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

Kraftig gråd om aftenen

Kære Helen

Lige et hurtigt spørgsmål her om morgenen, inden min søn vågner.

I går aftes ved 9-tiden, efter han havde sovet et par timer, vågnede han og "brokkede/klagede" sig lidt i søvne. Han er lige ved at blive vænnet fra sin middagslur i børnehaven, så han var helt utrolig træt op til at han skulle puttes.

Da han var blevet puttet i sin spiderman-dragt, som han har ønsket at sove i flere aftener i træk, men først fik lov i går, fordi han var så overtræt, tænkte jeg at han havde det for varmt, så jeg ville lirke ham forsigtigt ud af dragten. Så vågnede han bare mere op, og blev mere pylret. I løbet af kort tid græd han højt. Så ville faderen tage ham ind i stuen og trøste lidt, hvilket jeg ikke syntes var en god idé, for ganske rigtigt tog gråden bare til - jeg tænker at det var fordi hans hjerne ikke kunne kaperer at vågne, når han var så træt. Så jeg lagde mig ind på sengen med ham igen, og han bare græd og græd og nærmest lavede hæse skrig. Jeg prøvede at holde om ham, men det ville han ikke ha. Så lå jeg bare og sagde beroligende lyde, men det hjalp heller ikke. Til sidst blev han nok lidt udmattet, måske efter 10-15 minutter, og ville gerne have sin far, som så kom ind. Så ville han gerne have læst godnathistorie igen, og det gjorde far så, og bagefter faldt han i søvn igen.

Jeg tænker at det har en hel del med at gøre, at han bare har været så overtræt, og at jeg så kommer til at forstyrre ham, idet jeg prøver at tage hans spiderman-dragt af.

Men samtidigt så har jeg også så dårlig samvittighed, fordi at ...

Annonce

... hans far og jeg havde skændtes i en times tid, inden han vågnede op. Når jeg siger skændtes, så er det ikke sådan noget med at råbe eller kalde hinanden ting. Vi var frustrerede over uenigheder og forskellige tilgange. Jeg gør mig meget umage for at tale i et roligt og dæmpet toneleje, når vores søn er i huset, og den slags opstår, men min mand kan slet ikke selv høre, når han taler "uhensigtsmæssigt", så han kan heller ikke lave det om. Men han taler med sådan en vred og frustreret stemme, som går lige i maven på mig, og giver mig ondt i maven, og jeg tænker at det selvfølgelig heller ikke må være rart for min søn, i det omfang at han hører det.

Så mit spørgsmål i dag er lidt mere bredt: Vi har faktisk ikke oplevet før, at vores søn sådan vågner op og græder voldsomt. Så jeg vil bare gerne høre dine tanker om det i forhold til overtræthed og skænderi. Om ikke andet så bruger jeg det i hvert fald som anledning til forhåbentligt at kunne trænge igennem til min mand om at han må prøve at tale anderledes...

Jeg har hørt fra Maj Wiismann om familiemøder, og det vil jeg prøve at få indført en gang ugentligt for at prøve at imødekomme frustrationer. Vi har sgu så svært ved at nå at tale sammen, da vi begge går meget tidligt i seng, og derfor har meget begrænset voksen-tale-tid sammen.

Og ift det med skænderi, så er jeg selv vokset op i en familie, hvor min far skældte og smældte og opførte sig meget aggressivt, så jeg er ekstra følsom overfor skænderier, og vil gerne skåne min dreng for at høre den slags.

De bedste hilsner

M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder