Ofte vred

19. februar 2015

Kategori:
Alder:
5 år, 3 mdr.

Ofte vred

Kære Helen,

Jeg skriver til dig denne gang om min store søn, S, som fyldte fem år i november. Han har som du ved en lillebror på knap to et halv år og nu også en lillesøster på fem dage :) Han har glædet sig meget til at få en lillesøster og har fulgt interesseret med i at min mave voksede. Desværre har min graviditet været hård ved min krop, og jeg har været meget besværet. Samtidig arbejder far en del og er meget væk i hverdagene, sådan har det altid været. Dog kan jeg mærke at drengene har ekstra mange konflikter i de perioder, hvor far er ekstra meget væk.

Det handler om S og hans temperament. Han kan blive frygtelig vred over rigtigt mange ting, store som små. Et eksempel kan være en dag, hvor jeg hentede drengene i vuggestue og børnhave. S ville stige ind i bilen i lillebrors side, og jeg bad ham om at stå ind. Det gjorde han ikke, og så kom lillebror og hoppede ind, hvilket medførte at S blev vred, ville have at lillebror skulle gå ud igen. Jeg sagde at så skulle han jo have gået ind da han havde chancen, men det kunne han ikke få øje på det rimelige i. Jeg husker ikke hvordan episoden endte, men hjem kom vi da.

Nogle gange kan han også være i dårligt humør fra morgenen af, hvor han taler surt, skælder ud og ingenting vil. Jeg prøver at ignorere det, tale normalt til ham, måske lave lidt fis for at få ham i bedre humør. Lige lidt hjælper det, og til sidst når han min grænse for hvor meget surhed jeg vil finde mig i, og så bliver jeg vred.

De episoder der fylder mest er dem, hvor han bliver vred over noget, f.eks. at tv'et bliver slukket, at han ikke får havregryn med mælk fem min før aftensmad, at han ikke når godnathistorien hvis han ...

Annonce

... ikke ser at komme i nattøjet osv. Så giver han sig til at råbe og skrige på en måde, som er så enerverende! Samtidig er det fuldstændig umuligt at tale med ham, udvise forståelse, simpelthen fordi han skriger så højt at det ikke er til at få et ord igennem til ham. Her gør vi tit det at bære ham ind på værelset, ikke som en straf (selvom jeg er bange for at han opfatter det sådan), men for at han får mulighed for at køle af, så vi kan tale roligt sammen. Ydermere sidder han ofte "fast" i vreden og har svært ved at slippe den igen, selvom vi prøver at aflede ham med noget andet.

Mange ting sker også i et temmeligt trægt tempo for ham, f.eks. påklædning om morgenen og mange af de andre ting, som vi beder ham om at gøre. Enten ignorerer han os eller også skal han lige 117 ting først. Generelt har vi ikke travlt, men der er også grænser for hvor meget han kan trække tiden, før vi mister tålmodigheden med ham.

Vi forsøger generelt i hverdagen at få ham til at føle sig betydningsfuld for familien, spørger til hans dag, giver ham kram og kys og fortæller ham hvor dejlig han er, og hvor glade vi er for når han hjælper med borddækning, når lillebror har brug for hjælp osv. Samtidig er jeg også meget opmærksom på at sige undskyld og kramme, når jeg har råbt for højt.

Jeg vil lige nævne at det har stået på i flere måneder, så jeg er ikke sikker på at det skyldes lillesøsters ankomst.

Kan du hjælpe os med nogle redskaber til hvordan vi takler hans vredesudbrud, når det er så svært at tale med ham? Og hvordan får vi hverdagen til at glide en smule nemmere uden at behøve at bede ham om at gøre forskellige ting mange mange gange?

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin