Opdragelse 8 mdr.

8. december 2014

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Opdragelse 8 mdr.

Kære Helen

Min søn er knap 8 måneder og jeg har gjort mig lidt tanker om opdragelse. Jeg ønsker mig også din bog om børn og opdragelse i julegave :-)

Man siger jo at man ikke kan forkæle de helt små, men vi vil jo gerne undgå at give ham dårlige vaner. Næsten hver nat ender han i sengen imellem os sidst på natten. Han sover ellers i tremmesengen i vores soveværelse. Han vågner flere gange i løbet af natten og skal have sutten. Nogle gange vågner han, jeg giver sutten og nusser lidt på maven, lægger mig igen og så græder han igen 5 minutter efter. Jeg opfatter derfor at det er et tryghedsbehov han søger at dække, så for at imødekomme ham (og sikre mig selv mest mulig nattesøvn), kommer han med over i sengen til os. Jeg kan høre på bedsteforældrene at de synes det er en dårlig ...

Annonce

... vane. Er du enig i det? Det generer ikke mig så meget, selvom jeg sover bedre når han ikke er der - men hellere det, end at skulle ud af sengen 4 gange mere.

Han kravler ikke, men hiver sig frem i armene og han kan komme langt omkring! Han er en rigtig lille pilfinger, der går målrettet efter gulvlamper, ledninger, tæpper og hvad han ellers kan få fingre i. Indtil videre flytter jeg ham væk og giver ham noget andet at lege med, hvis han fx hiver i lampen. Jeg må indrømme at jeg endnu er ikke 100% konsekvent - selvfølgelig med mindre han gør noget, han vil kunne komme til skade med - fordi jeg tænker, at han alligevel ikke forstår det endnu.

Hvornår begynder de små at forstå et nej? Kan det betale sig, at "opdrage" i sådanne situationer allerede nu?

Mange hilsner
Stine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder