Brev:
Opdragelse 8 mdr.
8. december 2014
Alder:
8 mdr.
Opdragelse 8 mdr.
Kære Helen
Min søn er knap 8 måneder og jeg har gjort mig lidt tanker om opdragelse. Jeg ønsker mig også din bog om børn og opdragelse i julegave :-)
Man siger jo at man ikke kan forkæle de helt små, men vi vil jo gerne undgå at give ham dårlige vaner. Næsten hver nat ender han i sengen imellem os sidst på natten. Han sover ellers i tremmesengen i vores soveværelse. Han vågner flere gange i løbet af natten og skal have sutten. Nogle gange vågner han, jeg giver sutten og nusser lidt på maven, lægger mig igen og så græder han igen 5 minutter efter. Jeg opfatter derfor at det er et tryghedsbehov han søger at dække, så for at imødekomme ham (og sikre mig selv mest mulig nattesøvn), kommer han med over i sengen til os. Jeg kan høre på bedsteforældrene at de synes det er en dårlig vane. Er du enig i det? Det generer ikke mig så meget, selvom jeg sover bedre når han ikke er der - men hellere det, end at skulle ud af sengen 4 gange mere.
Han kravler ikke, men hiver sig frem i armene og han kan komme langt omkring! Han er en rigtig lille pilfinger, der går målrettet efter gulvlamper, ledninger, tæpper og hvad han ellers kan få fingre i. Indtil videre flytter jeg ham væk og giver ham noget andet at lege med, hvis han fx hiver i lampen. Jeg må indrømme at jeg endnu er ikke 100% konsekvent - selvfølgelig med mindre han gør noget, han vil kunne komme til skade med - fordi jeg tænker, at han alligevel ikke forstår det endnu.
Hvornår begynder de små at forstå et nej? Kan det betale sig, at "opdrage" i sådanne situationer allerede nu?
Mange hilsner
Stine