Brev:
Hvordan sige nej, så det forstås?!
18. juni 2014
Alder:
2 år, 6 mdr.
Hvordan sige nej, så det forstås?!
Hej Helen
Endnu en gang tusind tak for dit sidste svar, som handlede om hvorvidt jeg kan tage afsted på ferie alene og lade far og søn blive hjemme. Der var mange gode råd, som jeg kunne bruge. Jeg har ikke afgjort det endnu, og trækker det helt til ugen inden, så jeg kan komme hjem og vurdere, hvordan det har været at være væk på venindeweekend inden.
Nå, men til et nyt spørgsmål.
Vores søn trives rigtig godt og er fuld af krudt. Men vi har et problem i forhold til at han "stikker af". Hjemme hos os har vi hæk og stakit om haven, så det er ikke noget problem. Og når vi er ude med hans løbecykel, bliver han også pænt inde på fortovet, og får lov til at løbe ca 50 meter foran når der ingen trafik er. Det går fint.
Men når han er på tur med dagplejen, vil han gerne stikke af, og har gjort det senest i dag, hvor vores dagplejemor først fanger ham, da han er midt ude på en lille landevej. Hun skælder ham så ud (hun er ellers en meget mild kvinde, men min kæreste, som hentede ham i dag genfortæller, at vores søn derefter godt var klar over at han havde gjort noget galt, og ville blive/sidde ved dagplejemoren efterfølgende).
For 2 dage siden var han på besøg med dagplejen i børnehaven, som ligger ud til en villavej, som ligger meget tæt på et trafikeret hovedvej. Der opdagede en af pædagogerne at han var ved at klatre over stakittet, hvilket han selvfølgelig ikke må, og hun skældte ham kraftigt ud, hvorefter han græd voldsomt/skreg og skulle over til dagplejemoren og trøstes.
I går, da jeg skulle hente ham til noget fælles dagpleje-tamtam, kravlede han over et improviseret lille stakit, mens jeg talte med nogle andre forældre. Da jeg opdagede det og kaldte på ham, griner han bare og synes det er en leg, og løber videre om på den anden side af huset. Jeg løber efter ham, tager ham i armen, sætter mig ned i hug, og siger til ham, at han IKKE må løbe, når jeg siger han skal komme, og at han ikke må klatre over stakittet. Han griner bare og vrider sig for at komme videre.
Hvordan skal vi trænge igennem til ham? Det gælder også mange andre ting - han hører trods alt også efter en god del af tiden. Min kæreste og jeg har meget forskellig holdning. Min kæreste vil gerne tale vredt og bebrejdende og med hævet stemme, mens jeg har virkelig svært ved at blive vred, og jeg sætter mig ned og taler til ham, siger til ham hvad jeg IKKE vil have han gør og prøver at få øjenkontakt. Men uanset om det er min kærestes taktik eller min, så virker det øjensynligt ikke.
Kan det virkelig passe at vi skal råbe? Håber du har nogle gode råd og betragtninger, som du plejer :o)
De bedste hilsner
M