Hvordan sige nej, så det forstås?!

18. juni 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Hvordan sige nej, så det forstås?!

Hej Helen

Endnu en gang tusind tak for dit sidste svar, som handlede om hvorvidt jeg kan tage afsted på ferie alene og lade far og søn blive hjemme. Der var mange gode råd, som jeg kunne bruge. Jeg har ikke afgjort det endnu, og trækker det helt til ugen inden, så jeg kan komme hjem og vurdere, hvordan det har været at være væk på venindeweekend inden.

Nå, men til et nyt spørgsmål.

Vores søn trives rigtig godt og er fuld af krudt. Men vi har et problem i forhold til at han "stikker af". Hjemme hos os har vi hæk og stakit om haven, så det er ikke noget problem. Og når vi er ude med hans løbecykel, bliver han også pænt inde på fortovet, og får lov til at løbe ca 50 meter foran når der ingen trafik er. Det går fint.

Men når han er på tur med dagplejen, vil han gerne stikke af, og har gjort det senest i dag, hvor vores dagplejemor først fanger ham, da han er midt ude på en lille landevej. Hun skælder ham så ud (hun er ellers en meget mild kvinde, men min kæreste, som hentede ham i dag genfortæller, at vores søn derefter godt var klar over at han havde gjort noget galt, og ville blive/sidde ved dagplejemoren efterfølgende).

For 2 dage siden var han på besøg med dagplejen i børnehaven, som ligger ud til en villavej, som ligger meget tæt på et trafikeret hovedvej. Der opdagede en af ...

Annonce

... pædagogerne at han var ved at klatre over stakittet, hvilket han selvfølgelig ikke må, og hun skældte ham kraftigt ud, hvorefter han græd voldsomt/skreg og skulle over til dagplejemoren og trøstes.

I går, da jeg skulle hente ham til noget fælles dagpleje-tamtam, kravlede han over et improviseret lille stakit, mens jeg talte med nogle andre forældre. Da jeg opdagede det og kaldte på ham, griner han bare og synes det er en leg, og løber videre om på den anden side af huset. Jeg løber efter ham, tager ham i armen, sætter mig ned i hug, og siger til ham, at han IKKE må løbe, når jeg siger han skal komme, og at han ikke må klatre over stakittet. Han griner bare og vrider sig for at komme videre.

Hvordan skal vi trænge igennem til ham? Det gælder også mange andre ting - han hører trods alt også efter en god del af tiden. Min kæreste og jeg har meget forskellig holdning. Min kæreste vil gerne tale vredt og bebrejdende og med hævet stemme, mens jeg har virkelig svært ved at blive vred, og jeg sætter mig ned og taler til ham, siger til ham hvad jeg IKKE vil have han gør og prøver at få øjenkontakt. Men uanset om det er min kærestes taktik eller min, så virker det øjensynligt ikke.

Kan det virkelig passe at vi skal råbe? Håber du har nogle gode råd og betragtninger, som du plejer :o)

De bedste hilsner
M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor