Reaktioner hos en 2årig

15. juni 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Reaktioner hos en 2årig

Kære Helen

Så har jeg lige brug for et godt råd igen. Tak for dit sidste brev. Jeg synes det var nogle brugbare råd. Det er godt lige at kunne stoppe op og vende en situation til noget positivt i stedet for at skælde ud, men nogle gange ender man jo med at skælde ud.

Der er nogle reaktioner ved vores dreng, som vi er begyndt at undre os lidt over. Han har fået ros for at være god til at snakke, og han snakker også rigtig meget. Han er dog begyndt indimellem at tale "babysprog", og det er meget bevidst. Han gør det både hjemme og i dagplejen, hvor vi så siger til ham, at han må tale, så vi kan forstå hvad han siger.

Han er også begyndt med, når han bliver frustreret, keder sig, eller vi sidder og leger sammen, og vi hygger os, at han så pludselig kaster med legetøjet, og siger "æhhh", nærmest en sur vrælelyd. Jeg kan godt forstå han siger det, hvis han er frustreret, og måske ikke kan sætte ord på det, han er sur over. Så prøver vi at anerkende og sætte ord på at vi godt kan ...

Annonce

... forstå han synes det er træls at han f.eks. ikke kan lege mere, fordi han skal i seng. Men ofte kommer denne lyd ud af den "blå luft". Hvorfor siger han det pludselig, når han tilsyneladende leger og hygger sig? Jeg må indrømme at jeg synes det er ret irriterende. Nogle gange siger vi at vi ikke gider høre det på, eller beder ham sige noget andet, f.eks. om vi skal synge en sang. Men det har ikke rigtig nogen effekt. Måske synes han også bare det er sjovt nu, fordi at vi synes det er irriterende.

Han er også blevet rigtig slem til at putte sine legesager i munden. Det er flere gange dagligt at han gnaver i sine legesager, og vi beder ham selvfølgelig lade være. Hvis han så bliver ved, tager vi legetøjet.

Jeg er godt klar over at hverdagen med en 2-årig ikke kan undgå at indeholde konflikter, men nogle gange kunne jeg godt ønske mig der var færre af dem.

Kan du anbefale nogle gode bøger omkring børns udvikling? Evt. konflikthåndtering?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder