Brev:
Reaktioner hos en 2årig
15. juni 2014
Alder:
2 år, 2 mdr.
Reaktioner hos en 2årig
Kære Helen
Så har jeg lige brug for et godt råd igen. Tak for dit sidste brev. Jeg synes det var nogle brugbare råd. Det er godt lige at kunne stoppe op og vende en situation til noget positivt i stedet for at skælde ud, men nogle gange ender man jo med at skælde ud.
Der er nogle reaktioner ved vores dreng, som vi er begyndt at undre os lidt over. Han har fået ros for at være god til at snakke, og han snakker også rigtig meget. Han er dog begyndt indimellem at tale "babysprog", og det er meget bevidst. Han gør det både hjemme og i dagplejen, hvor vi så siger til ham, at han må tale, så vi kan forstå hvad han siger.
Han er også begyndt med, når han bliver frustreret, keder sig, eller vi sidder og leger sammen, og vi hygger os, at han så pludselig kaster med legetøjet, og siger "æhhh", nærmest en sur vrælelyd. Jeg kan godt forstå han siger det, hvis han er frustreret, og måske ikke kan sætte ord på det, han er sur over. Så prøver vi at anerkende og sætte ord på at vi godt kan forstå han synes det er træls at han f.eks. ikke kan lege mere, fordi han skal i seng. Men ofte kommer denne lyd ud af den "blå luft". Hvorfor siger han det pludselig, når han tilsyneladende leger og hygger sig? Jeg må indrømme at jeg synes det er ret irriterende. Nogle gange siger vi at vi ikke gider høre det på, eller beder ham sige noget andet, f.eks. om vi skal synge en sang. Men det har ikke rigtig nogen effekt. Måske synes han også bare det er sjovt nu, fordi at vi synes det er irriterende.
Han er også blevet rigtig slem til at putte sine legesager i munden. Det er flere gange dagligt at han gnaver i sine legesager, og vi beder ham selvfølgelig lade være. Hvis han så bliver ved, tager vi legetøjet.
Jeg er godt klar over at hverdagen med en 2-årig ikke kan undgå at indeholde konflikter, men nogle gange kunne jeg godt ønske mig der var færre af dem.
Kan du anbefale nogle gode bøger omkring børns udvikling? Evt. konflikthåndtering?
På forhånd tak!
Med venlig hilsen
Rikke