Tid til at begynde at opdrage?

22. juni 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Tid til at begynde at opdrage?

Kære Helen

Jeg vil spørge, hvornår man kan forvente, at det er tid til at begynde at opdrage? Vores søn er 2 år og lidt over ti måneder, lige begyndt i udflytterbørnehave, hvilket går godt, selv om han selvfølgelig er lidt mere "på os", end han plejer at være. Det er også stadig med bæven, vi afleverer ham ved bussen, men det foregår uden gråd, det er som om, han allerede er taget afsted, når han sidder i bussen, og alt der vinkeri gider han ikke.

Nå, men jeg vil høre, hvordan det er med opdragelse i den alder. Meget af tiden kører vi efter mavefornemmelse, fordi man får pip af for mange gode råd, men vi er lidt i tvivl om, hvornår man kan forvente, at man kan bede ham om at blive siddende ved bordet lidt længere. Et eksempel fra lige nu: han sidder og spiser lidt før os ...

Annonce

... andre, fordi han ikke kunne vente. Det går fint, han smager endda på noget, han ikke kender, men så får han øje på sin sparebøsse, der er er en racerbil (han er meget glad for racerbiler for tiden). Så den vil han hellere lege med og siger, at han ikke vil have mere mad. Jeg prøver lidt at aflede ham, men det duer ikke. Så han får racerbilen, sidder lidt med den og går så fra bordet. Og det er sikkert fint nok - jeg er bare i tvivl om, hvornår hans udvikling er der, hvor man med rette kan begynde at stille krav?

I børnehaven går de meget op i regler: man spiser ikke, før der er sagt værsgo og den slags, og de giver ham selvfølgelig mere snor i starten, men han virkede meget interesseret i de der regler, da vi var med oppe i børnehaven de første dage.

Hilsner og på forhånd tak,
Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin