Brev:
Tid til at begynde at opdrage?
22. juni 2013
Alder:
2 år, 10 mdr.
Tid til at begynde at opdrage?
Kære Helen
Jeg vil spørge, hvornår man kan forvente, at det er tid til at begynde at opdrage? Vores søn er 2 år og lidt over ti måneder, lige begyndt i udflytterbørnehave, hvilket går godt, selv om han selvfølgelig er lidt mere "på os", end han plejer at være. Det er også stadig med bæven, vi afleverer ham ved bussen, men det foregår uden gråd, det er som om, han allerede er taget afsted, når han sidder i bussen, og alt der vinkeri gider han ikke.
Nå, men jeg vil høre, hvordan det er med opdragelse i den alder. Meget af tiden kører vi efter mavefornemmelse, fordi man får pip af for mange gode råd, men vi er lidt i tvivl om, hvornår man kan forvente, at man kan bede ham om at blive siddende ved bordet lidt længere. Et eksempel fra lige nu: han sidder og spiser lidt før os andre, fordi han ikke kunne vente. Det går fint, han smager endda på noget, han ikke kender, men så får han øje på sin sparebøsse, der er er en racerbil (han er meget glad for racerbiler for tiden). Så den vil han hellere lege med og siger, at han ikke vil have mere mad. Jeg prøver lidt at aflede ham, men det duer ikke. Så han får racerbilen, sidder lidt med den og går så fra bordet. Og det er sikkert fint nok - jeg er bare i tvivl om, hvornår hans udvikling er der, hvor man med rette kan begynde at stille krav?
I børnehaven går de meget op i regler: man spiser ikke, før der er sagt værsgo og den slags, og de giver ham selvfølgelig mere snor i starten, men han virkede meget interesseret i de der regler, da vi var med oppe i børnehaven de første dage.
Hilsner og på forhånd tak,
Maria