Brev:
Konflikt i børnehaven
10. september 2012
Alder:
4 år
Konflikt i børnehaven
Kære Helen.
Min datter har gået i børnehave i godt et års tid nu.
De er en lille gruppe børn (6 piger) på samme alder, resten af børnene er enten mindst trekvart år ældre eller næsten et år yngre.
Det er sådan, at min datter primært leger med den ene af pigerne. De to har et had-kærlighedsforhold, som kan springe fra den ene yderlighed til den anden på et splitsekund.
I løbet af det år, de har gået i børnehave sammen, har min datters veninde ofte slået/bidt/revet min datter. Pædagogerne har været meget opmærksomme på det -og har arbejdet meget med deres relation. Ikke desto mindre oplever jeg, at min datter indenfor den sidste 1½ måneds tid er begyndt at resignere mere og mere i forhold til veninden. At hun i mindre grad forsvarer sig - og i højere grad vælger gråd fremfor kamp, når veninden går over hendes grænser.
Jeg er dybt bekymret. I dag kom hun hjem fra børnehave med to dybe kradsemærker på den ene kind og der var blevet revet en meget, meget stor tot hår af hendes hoved, som pædagogerne havde gemt for at vise mig den, i fald jeg undrede mig over den bare plet i hendes hovedbund :(
Endvidere havde en af de andre piger, som ikke tidligere har været ude med riven i forhold til min datter, valgt at skubbe hende ned fra en træstamme, hun var kravlet op på.
Det er sådan, at min datters venindes forældre faktisk er nogle rigtig dejlige mennesker. Jeg ved, de også er kede af, at det sker - men det hjælper ikke rigtigt min datter.
Nu er det så, jeg overvejer at flytte min datter over i en anden børnehave.
Det er desværre sådan, at det i givet fald vil være hendes 4. institution.
(Vi flyttede, da hun var 1½ år, og siden rykkede vi hende til hendes nuværende børnehave, fordi den ligger et stenkast fra hvor vi bor.)
Det skal i øvrigt siges, at min datter så sent som her til aften udtrykte, at hun savner sin børnehave, da jeg var ved at putte hende. Kort efter gav hun sig til at græde, fordi hun var ked af, at hun var blevet revet i håret i dag..
Hvad tænker du, Helen?
Kærlig hilsen
min datters mor