Konflikt i børnehaven

10. september 2012

Kategori:
Alder:
4 år

Konflikt i børnehaven

Kære Helen.

Min datter har gået i børnehave i godt et års tid nu.
De er en lille gruppe børn (6 piger) på samme alder, resten af børnene er enten mindst trekvart år ældre eller næsten et år yngre.

Det er sådan, at min datter primært leger med den ene af pigerne. De to har et had-kærlighedsforhold, som kan springe fra den ene yderlighed til den anden på et splitsekund.

I løbet af det år, de har gået i børnehave sammen, har min datters veninde ofte slået/bidt/revet min datter. Pædagogerne har været meget opmærksomme på det -og har arbejdet meget med deres relation. Ikke desto mindre oplever jeg, at min datter indenfor den sidste 1½ måneds tid er begyndt at resignere mere og mere i forhold til veninden. At hun i mindre grad forsvarer sig - og i højere grad vælger gråd fremfor kamp, når veninden går over hendes grænser.

Jeg er dybt bekymret. I dag kom hun hjem fra børnehave med to dybe kradsemærker på den ene kind og der var blevet revet en meget, meget stor tot hår af hendes hoved, som pædagogerne havde ...

Annonce

... gemt for at vise mig den, i fald jeg undrede mig over den bare plet i hendes hovedbund :(
Endvidere havde en af de andre piger, som ikke tidligere har været ude med riven i forhold til min datter, valgt at skubbe hende ned fra en træstamme, hun var kravlet op på.

Det er sådan, at min datters venindes forældre faktisk er nogle rigtig dejlige mennesker. Jeg ved, de også er kede af, at det sker - men det hjælper ikke rigtigt min datter.

Nu er det så, jeg overvejer at flytte min datter over i en anden børnehave.
Det er desværre sådan, at det i givet fald vil være hendes 4. institution.
(Vi flyttede, da hun var 1½ år, og siden rykkede vi hende til hendes nuværende børnehave, fordi den ligger et stenkast fra hvor vi bor.)

Det skal i øvrigt siges, at min datter så sent som her til aften udtrykte, at hun savner sin børnehave, da jeg var ved at putte hende. Kort efter gav hun sig til at græde, fordi hun var ked af, at hun var blevet revet i håret i dag..

Hvad tænker du, Helen?

Kærlig hilsen
min datters mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder