Frustration hos 3 årig

24. maj 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

Frustration hos 3 årig

Hej Helen

Jeg har den seneste tid oplevet en slags frustration hos vores dreng på knap 3 år (bliver 3 år til august), som jeg gerne vil høre din vurdering af.

Situationerne hvor vi oplever at F bliver frustreret er især når han er tilstede med to eller flere voksne personer som er vant til at omgåes ham og passe/være sammen med ham. Fx herhjemme når både jeg og hans far er tilstede, eller hjemme hos mormor hvor jeg eller vi begge også er der. Eller som et andet eksempel når jeg henter ham ved dagplejen.

Det jeg oplever er at han kan blive pylret eller vred/frustreret over de mest simple ting, som fx hvis jeg hos dagplejen beder ham om lige at lægge to styk legetøj på plads når vi skal køre hjem, eller han kræver at blive båret ud i bilen af mig når vi er på vej ud fra dagplejen.

En anden situation kan være at vi er hos mormor, hvor han pludselig vil bestemme et eller andet uden alligevel at ville det han egentlig forsøger at få lov til. Fx sidde på den stol som mormor sidder på, og reagere meget kraftigt med højlydt brok/pyller så snart mormor ikke retter ind efter ham. Giver mormor sig så og flytter sig, vil han alligevel ikke sidde på stolen og udviser endnu mere frustration over det.

Jeg har erfaret at den bedste måde at komme ud af sådan en tilspidset situation hvor han slet ikke ved hvad han egentlig vil men bare bliver vildt frusteret - er at lade ham være. Dvs ikke stille en masse spørgsmøl og byde ham alverdens ting for at gøre ham tilfreds, men blot lade ham selv komme ud af sin frustration. Så kan vi godt efterfølgende tage en snak om hvad det var han blev så ked/sur af, og forsøge at få ham til at sætte ord på det.

Fælles for alle som er vant til at passe ham, inkl os selv er at han generelt er meget nem at omgåes og være sammen med, når vi har ham på tomandshånd. Så opstår der sjældent disse situationer med frustration og ubeslutsomhed. Og han har rigtig god forståelse for alt hvad vi fortæller ham, og acceptere fuldt ud at jeg/far/mormor etc i sidste ende er den der bestemmer.

Men det kan bare vende på et splitsekund så snart en af hans andre nære relationer træder ind i rummet.

Jeg tænker selv at den kan være en del af selvvstændighedsalderen som han jo er i lige nu. Og som en del af det er vi også opmærksomme på at sætte grænser for ham og så vidt muligt holde fast i dem. Men jeg er nok af den overbevisning at jeg ikke har lyst til at være konsekvent i alle situationer der opstår i løbet af en dag, hvor han udviser lyst og vilje til ...

Annonce

... selv at bestemme nogle ting. Og i sådanne situationer kan det godt ske at jeg i første omgang har sagt nej, hvorefter han så prøver til igen og jeg så siger ok. Men de ting som virkelig betyder noget tager jeg gerne kampen op med ham og holder fast i at jeg bestemmer. Og jeg synes også at kan mærke på ham at han godt ved, hvornår jeg virkelig mener det jeg siger, hvorefter han ret hurtig acceptere det. Men er det for løst? Altså er det skadeligt at jeg kan gå fra nej til ja på den måde?

Jeg/vi mener begge også at det er naturligt at han følger de regler som er i det hjem som han befinder sig i. Dvs de regler som vi har derhjemme er ikke de samme i dagplejen eller hos mormor/farmor og det er fint nok. Men når vi er på besøg hos mormor oplever jeg tit at både jeg og min mor begge træder i karakter som den der bestemmer og irettesætter ham hvis han gør noget uhensigtsmæssigt. Og det giver altså af og til nogle situationer, som jeg godt kan se ikke er så gode for ham. Hvordan anbefaler du at man gør i sådan en situation, hvem bør bestemme her?

På samme måde har hans far og jeg også forskellige måder at tackle situationer på. Jeg tænker nok ofte mere på hvad der er bedst for F frem for altid hvad F selv vil lige i situationen. Fx hvis han vil have chokoladeknapper inden aftensmaden eller vil gå rundt med han sut i munden hele dagen - så vil jeg holde på at det skal han ikke fordi "vi snart skal spise" eller "du behøver ikke sutten lige nu...", hvorimod hans far ofte ikke gider at gøre et stort nummer ud af det (han ser det ganske enkelt ikke som et problem) og så giver ham 2 chokolade knapper og sutten.
Er det uhensigtsmæssigt at have så forskellige måder at håndtere tingene på forældre i mellem, eller kan han godt håndtere at vi ikke er enige om sådan nogle ting?

Nu står vi jo overfor store forandringer i vores familie, idet vi flytter fra hinanden indenfor den næste måned. Det i sig selv giver mig naturligt nok en masse bekymringer, men jeg tænker også om det har stor betydning for F om vi som forældre forsat arbejder med de samme værdier og grænser for hvad han må og ikke må. Altså at der stort set er de samme regler hos mor som der er hos far - eller igen, er det noget som han godt kan håndtere er forskelligt?
Direkte uenige vil jeg ikke sige vi er, men der er nogle områder hvor vi er mere løse i principperne end den anden.

Det blev en lang smøre, men jeg håber at jeg formåede at beskrive vores situation på en brugbar måde for dig.

Med venlig hilsen
Pia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder