Bierne og blomsterne forklaret for en 6 årig

29. januar 2012

Kategori:
Alder:
6 år

Bierne og blomsterne forklaret for en 6 årig

Kære Helen!

Vores søn på 6 år lærer rigtig meget i skolen – og i frikvarterene… Forleden ’råbte-sagde’ han: ”FCK, boller med de små” – og spurgte så ”Hvad er det egentligt at bolle”. Jeg begyndte at kludre mig ud i noget med at det var en vulgær måde at sige når to voksne som var glade for hinanden var sammen og kyssede og krammede. Han begyndte at spørge mere ind til det – for vi krammer jo også.
Pause!
Jeg sagde så at det var noget mere og anderledes med to voksne – og kunne ikke rigtig komme på mere uden at sige for meget. Så jeg sagde at ...

Annonce

... jeg var virkelig ked af det men at jeg var meget dårlig til at forklare. Og så døde den hen. Jeg kom virkelig, virkelig dårligt fra det.

Så tænkte jeg at jeg hellere måtte spørge dig om hvordan man forklarer den slags til børn. Jeg mener at børn skal have sandheden at vide når de spørger om noget, men jeg kunne alligevel ikke lade være med at stamme og kludre rundt i det, fordi jeg synes han er for lille til at få hele sandheden.

Hvordan synes du jeg skal forklare en 6 årig om bierne og blomsterne, hvis han spørger igen?

Mange hilsner fra mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte