Faste madvarer og tygning

16. marts 2023

Alder:
8 mdr.

Faste madvarer og tygning

Kære Helen

Lillebror vil rigtig gerne prøve vores mad, f.eks. kartoffelbåde, som du tidligere har anbefalet til hans alder, men hans kløjs hele tiden i dem. De sidder fast i halsen.
Han prøver at sluge alt for store bidder, og det er bliver lidt stressende at lade ham sidde med kartoffelbåde i hånden.

Han kan godt klare avokado, der glider nemmere ned i halsen, og faste brødskorper, men er slet ikke interesseret i at spise f.eks. banan, dampet broccoli, dampet gulerod eller appelsinbåde, så udvalget er lidt begrænset. Sidsnævnte moser han bare i hænderne og smatter ud over bordet. DET er sjovt.

Skal vi ...

Annonce

... bare vente lidt med bagte kartoffelbåde til han bedre kan finde ud af, at maden skal tygges lidt mere inden den sluges, eller er der andre madvarer, han selv kan spise med mindre risiko?

Han kan endnu ikke selv få fat i maden med pincetgreb, hvis vi skærer den i mindre mere mundrette stykker.

Grovmotorisk er han godt med - sidder selv, kryber i overbevisende stil, stiller sig op med støtte fra et bord el. lign., klapper (ad sig selv :-)), slår objekter mod hinanden og prøver at klatre op og ned af "forhindringer".
Han siger baba og dada og eieieiei (når han har ondt i gummerne).

Med venlig hilsen
Maria Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland