Brev:
Faste madvarer og tygning
16. marts 2023
Alder:
8 mdr.
Faste madvarer og tygning
Kære Helen
Lillebror vil rigtig gerne prøve vores mad, f.eks. kartoffelbåde, som du tidligere har anbefalet til hans alder, men hans kløjs hele tiden i dem. De sidder fast i halsen.
Han prøver at sluge alt for store bidder, og det er bliver lidt stressende at lade ham sidde med kartoffelbåde i hånden.
Han kan godt klare avokado, der glider nemmere ned i halsen, og faste brødskorper, men er slet ikke interesseret i at spise f.eks. banan, dampet broccoli, dampet gulerod eller appelsinbåde, så udvalget er lidt begrænset. Sidsnævnte moser han bare i hænderne og smatter ud over bordet. DET er sjovt.
Skal vi bare vente lidt med bagte kartoffelbåde til han bedre kan finde ud af, at maden skal tygges lidt mere inden den sluges, eller er der andre madvarer, han selv kan spise med mindre risiko?
Han kan endnu ikke selv få fat i maden med pincetgreb, hvis vi skærer den i mindre mere mundrette stykker.
Grovmotorisk er han godt med - sidder selv, kryber i overbevisende stil, stiller sig op med støtte fra et bord el. lign., klapper (ad sig selv :-)), slår objekter mod hinanden og prøver at klatre op og ned af "forhindringer".
Han siger baba og dada og eieieiei (når han har ondt i gummerne).
Med venlig hilsen
Maria Louise