Næring nok

4. marts 2023

Alder:
7 mdr.

Næring nok

Hej Helen.

Vores datter spiser mere nu. Vi tog rådene om højstol og fingermad (som supplement) til os og det hjalp.

Til gengæld har hun nu, inden for den seneste uges tid, haft 3 dage hvor hun stort set har undladt at drikke mælk i dagtimerne. Dvs. at hun udelukkende drikker mælk (MME) mellem ca kl 20 (hvor hun så småt skal til at sove) og så indtil næste morgen.

Normalt drikker hun ca 600-650 ml om dagen (somme tider op til 800), men de døgn hvor hun ikke har drukket i dagtimerne er hun kun kommet op på 380-500. Hun får tilbudt alt den mælk hun vil hver gang, hun får flaske og vi tilbyder stadig omrking 6 flasker i døgnet. Inden hun gik igang med skemad drak hun ca 800 ml i døgnet. Hun vejer 7 kg.

Er det mon normalt med sådan en slags mælkestrejke? Jeg hører meget om ammestrejke :) Og hvad kan vi gøre?

Der har ikke været et mønster i om dagene har været særligt aktive eller stille.

Grunden til at det optager mig at jeg kan se at hun så ikke får den energi og næring hun skal have. Men hun følger sin vægtkurve.

Hendes dagsprogram er nogenlunde ...

Annonce

... således:

Vågner ca 7.20-8.00 og spiser grød en halvtimes tid herefter.
Puttes ca 9-9.30 og tilbydes inden en flaske som hun dog ikke har taget i et par uger så den udfaser vi nu.
Spiser frokost når hun vågner ca ved 11tiden.
Tilbydes flaske inden middagstur ca kl 13.
SPiser eftermiddagmad når hun vågner ca kl 14-15.
Tilbydes flaske inden den tredje lur ca ved 17tiden.
Aftensmad ved 18-19tiden (tidspunktet er lidt afhængigt af om hun drak mælk om efteriddagen og i så fald hvornår).
Tilbydes flaske typiske ved 20-21tiden og puttes i forlængelse heraf.
Vågner typisk omkring midnat og får flaske.
Vågner typisk ved 3-4 tiden og får flaske. Lige for tiden bliver denne flaske nogle gange til 2 flasker hhv ved 2-3 tiden og 4-6tiden (hun sover meget utroligt for tiden da hun er ved at få tænder).

En teori er at den manglende lyst til flaske i dagtimerne skyldes at hun forbinder det med at sove. De sidste par dage har hun således også afvist flasken ved 20tiden men så alligevel drukket noget da hun fik lov til at nærmest stå op mens hun drak.

Bedste hilsener

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder