Brev:
Begrænset lyst til overgangsmad
14. februar 2023
Alder:
6 mdr.
Begrænset lyst til overgangsmad
Kære Helen.
Min datter, som er knap 7 måneder, spiser meget begrænset og det er derfor et tema for mig hvordan vi kan støtte hende i at få større interesse for mad. Hun spiser nogle gange kun få skefulde eller maks omkring 10-15-20 halve (baby)skefulde pr måltid. Hun får 3 måltider om dagen og imellem disse får hun tilbudt en flaske. Nogle gange er hun heller ikke interesseret i flasken i dagtimerne.
Når vi spiser, vil hun helst selv styre skeen. Jeg tænker derfor på om vi kan servere maden på en anden måde end som grød/mos. Vi har været igang med skemad i 2 måneder nu. Men jeg har ikke indtryk af at hun kan tygge og jeg kan se, at anbefalingerne er at børn skal kunne tygge før de får fx rugbrød. De gange vi har givet en agurkestav eller pærebåd har hun også været ved at kløjs i det.
Tænker du at det vil være ok med fx hårdkogt æg, ærter, pære etc som stave? Har du ideer til andet vi med fordel kan gøre for at gøre måltidet mere spændende? Vi varierer valget af grød og frugttopping samt valget af grøntsager i mosen men maden ligner jo alligevel meget hinanden.
Bedste hilsener