Majsgrød og kartoffel som base + frugtmos

7. december 2022

Alder:
5 mdr.

Majsgrød og kartoffel som base + frugtmos

Kære Helen

Jeg er kommet frem til, at baby bedst kan lide majsgrød som base, når han skal smage på grøntsager. Så det vil jeg fortsætte med i lidt tid og langsomt øge mængden af grøntsager ift grød.

Han spiser ikke så store mængder. I dag omkring 40 gr majsgrød med squash. Alligevel har han ikke lyst til at drike mælk lige efter frokost, så vi venter en halv times tid. Så er han klar til at drikke og sove en lur. Han protesterer meget og højlydt i disse dage, hvis han ikke liiiige har lyst til at sove på et givet tidspunkt

Han er i dag begyndt at sprutte med munden og lave lyd samtidig. Han synes det er sjovt, når vi gør det sammen :-) Det er ...

Annonce

... utroligt og fascinerende, hvad de fra den ene dag til anden pludselig har lært eller begynder at eksperimentere med. Han bliver 5 måneder på lørdag.

Må jeg godt give ham frugtmos på toppen af grøden nu?
Han vil rigtig gerne komme mine bananer og pærer i munden og smage på dem. Han bliver nærmest helt lykkelig, når han får lov.
Skal frugtmosen være kogt på nuværende tidspunkt?

Hvordan kan jeg bedst gradvist introducere kartoffel som base i grøntsagsmos? Det var ikke noget hit de første gange, så derfor gik jeg på dit råd over til at bruge grød som base.

Kærlige hilsner fra Luxembourg, hvor det er blevet KOLDT.

Maria Louise og den spruttende baby

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor