Brev:
Mad - konsistens og portionsstørrelser
9. november 2022
Alder:
7 mdr.
Mad - konsistens og portionsstørrelser
Hej Helen
Nu er jeg nødt til at skrive til dig med flere spørgsmål vedr. mad og søvn. Det bliver et lidt langt skriv, jeg håber du kan finde hoved og hale i det. Det har været længe undervejs 😉
Denne gang handler det om lillebror, som er 7 måneder (om to dage).
Først skriver jeg lige lidt baggrundsviden om ham, som måske har betydning for dine svar.
Lillebror er født dagen før termin, med en vægt på 4185 gram.
Han er født på 15 min, så altså en lynfødsel.
Han har gået til osteopat de første 10 uger af sit liv, grundet spænding i nakken, ammeproblemer og bøvl med maven. Han døjede med hård afføring og besvær med at komme af med det. Han kom kun af med noget hver 5.-6. Dag, og når det kom, var det som modelervoks og han skulle hjælpes til at presse det ud.
Da han var 2 mdr. startede vi på lactolose, hvilket hjalp til afføring hver dag, og konsistensen blev normal.
Da han begyndte på grød som 4,5 måned kunne vi stoppe lactolosen, da han kunne klare sig på sveskemos. Idag har han afføring flere gange dagligt.
Jeg ammer, men havde en hård start med mange smerter, og det tog 2,5 måned at få det helt op at køre. Som skrevet gik vi til osteopat pga sutteteknik, han har også fået klippet tunge- og læbebånd, og til slut fik vi mega meget svamp, og det blev sent behandlet, da det var noget jeg selv skulle finde ud af at jeg havde. Men siden har det kørt, og han har altid været meget glad for brystet, og bruger ikke sut.
Idag vejer han næsten 12 kilo, og bruger str. 80 i tøj, så han er en stor basse!!
Han kan næsten selv komme op at sidde, og han sidder flot selv. Han kommer frem og tilbage og rundt over alt. Han benytter en blanding af kryb og kravl, og han bruger det meste af dagen på at træne planke og rokker på knæene. Han er bom stærk! Han er lige begyndt at kunne hive sig op af lave ting, f.eks en krokodille Bubbles.
Så jeg vil mene, at han er sindsygt godt med motorisk?
Han snakker meget, og griner højt og græder meget sjælendt. Om dagen er han faktisk jordens nemmeste baby! :) altid glad og mild, og sindsygt god til bare at ligge på gulvet og lege med sig selv og møve rundt og udforske.
Jeg synes, vi har fået en rimelig god rytme om dagen, som ser ud som følgende: (+- 30 min)
Kl. 6.00 godmorgen
Kl. 7.00 morgenmad - havregrød med sveske mos og vand af kop
Kl. 8.00 afsted med storesøster til børnehave
Kl. 9.00 amning og lur
Kl. 11.30 frokost - grøntsagsmos med kød (helt blendet mad, det kommer jeg tilbage til) vand af kop og han får også eksempelvis en rugbrødsbjælke at gumle på.
Kl. 13/13.30 amning og lur
Kl. 16.00 frugtmos og vand af kop
Kl. 17.30 aftensmad som består af grøntsagsmos og vand af kop
Kl. 19.00/19.30 amning og godnat
Hans første lur er tyspisk 1,5-2 timer
Hans anden lur er typisk 1-1,5 time
Nætterne er meget forskellige.
De gode nætter vågner han 2 gange til mad mellem 19-06.
De dårlige nætter vågner han hver 40. Minut-1,5 time.
De første 3,5 måned sov han godt om natten. Han havde 2 opvågninger, hvilket var skønt! Så kom vi til 4. Spring, og her begyndte han at vågne hver time hele natten igennem. Hvis jeg var heldig gik der 2 timer imellem. Det stod på i 2,5 måned, og faktisk på dagen, som han skulle være ude af 5. Spring sov han rigtig godt, og sov en hel uge med kun 1-2 opvågninger.
Så blev han desværre snottet, og så havde vi lige et par uger med ekstremt dårlige nætter igen, og nu har vi haft et par gode nætter igen, og jeg håber at det snart bliver lidt mere permanent med de gode nætter. (Indtil nyt spring, tænder, sygdom 🥴)
Han bliver puttet med amning, og så får han tilbudt flaske nede i sengen. Nogle gange falder han i søvn ved amning og jeg lægger ham i seng. Nogle gange falder han i søvn nede i sengen.
Der er ingen sammenhæng med antal opvågninger om han falder i søvn i mine arme eller i sengen.
Han kan ligeså godt tage 5-7 timer efter at være ammet i søvn i mine arme, og han kan samtidig vågne efter 40 minutter, selvom han er faldet i søvn i sengen. Det er klart det sidste vi oplever mest.. ...
...
Han sover i tremmeseng på eget værelse, og har gjort det i en måned nu. Det er gået uden problemer. Hans seng er stablet op på bøger, så hovedenden står højt.
Nå jeg har så 2 spørgsmål:
1: Vi har været igang med grød og mos siden han var 4,5 måned, og han spiser alt han får tilbudt. Da han blev 6 mdr. begyndte jeg jo så at give lidt grovere mad, og her gik det galt, for uanset hvad jeg giver ham, får han det galt i halsen, hvis ikke det er totalt blendet.
Jeg har nu forsøgt at starte forfra med helt blendet mad, og så får han ristet rugbrødsbjælker, agurk eller peberfrugt at gumle på, som jeg så tager fra ham, når jeg kan se, at han har gumlet det blødt eller i stykker. Hvis jeg ikke tager det fra ham formår han at gnave stykker af, som han også får galt i halsen.
Når han får noget galt i halsen så afventer jeg, og han får det næsten altid selv op, men det ender oftest med, at han kaster op. Og det er store portioner som kommer op. Jeg vil sige, at det er det meste af det, han lige har spist.
Flere gange har jeg også skulle have ham op af stolen og banke i ryggen. Det gør jeg først når jeg kan se, at han ikke længere kan få vejret.
Jeg er egentlig helt rolig omkring det, og er ikke bange for at han får noget galt i halsen, men det er frustrerende, at han ikke kan spise mere Alm. Mad. Især fordi lysten er der, og han vil meget gerne sidde med det selv. Ja og storesøster havde aldrig disse problemer, så jeg er helt på bar bund her :)
Hvad gør jeg? Er det bare at fortsætte med blendet mad lidt endnu og så blive ved med at forsøge med grovere mad? Eller kan der være noget “galt” med hans mund eller noget andet, som man muligvis kan undersøge og måske gøre noget ved?
2: Næste spørgsmål går så på portionsstørrelser. Han er som skrevet glad for mad, og han kan spise meget!
Jeg har tidligere mistænkt, at han sov dårligt om natten hvis han fik kød til aften, og derfor giver vi ham kun kød til frokost. Jeg bilder mig ind, at det hjælper.
Her den sidste uge har han sovet godt hveranden dag, og nu mistænker jeg, at han nogle gange spiser for meget mos om aftenen, som går ud over hans søvn.
F.eks igår spiste han en kæmpe portion kartoffel/porre mos, og i nat havde vi den værste nat nogensinde, hvor han ikke kunne puttes til nat, og ved hver opvågning kunne han næsten ikke puttes igen. Han sov kun fra 20.30-03 og med 2 opvågninger herimellem, hvor den ene tog 1 time før han sov igen. Fra kl. 3 var han vågen til kl. 7, hvor jeg fik puttet ham til lur.
Nu er denne nat jo ikke noget som er sket før, så det kan også være alt muligt andet, men en dårlig nat, som ofte er hændt, der vågner han efter hver søvncyklus, altså hver 45 min. Jeg prøver kun at amme hver 3. Time, så prøver derfor altid at få ham videre i søvnen uden bryst. Det er 50/50 om det lykkes.
Mit spørgsmål går derfor på, om det kan være, at han simpelthen ingen stopklods har, og derfor overspiser, og så faktisk vågner fordi han har ondt i maven, og så bliver jeg ved med at amme og så bliver han endnu mere dårlig? Og i så fald, hvordan tackler jeg det?
Han afviser ALDRIG brystet uanset hvor meget mad han får, og derfor har jeg også bare tænkt, at han skulle have hvad han kunne spise, selvom portionerne indimellem er store, da jeg jo har læst at han bare ikke skal afvise mælken. Jeg oplever ikke at det har nogen betydning hvor meget han spiser til morgen eller middag. Her er det som om han godt kan spise større portioner, uden at virke dårlig bagefter. Og her kan han også nogle gange sige fra og stoppe måltidet selv. Men her har han jo også lang tid til at fordøje, og han laver altid lort når han ligger på maven, så måske er det “mave massage” på gulvet som gør forskellen, hvilket han sjælendt når ret meget af mellem aftensmad og sengetid..?
Han burde jo sove mere eller mindre godt nu, og det synes jeg generelt ikke at han gør?
Så, skal jeg styre hvor meget han spiser? Jeg har altid læst, at man ikke skal styre mængderne, for de selv skal lære at sige til og fra..
Med venlig hilsen
mor til 2 meget forskellige børn ;)