Hjælp til søvn og måltider - PART II

1. november 2022

Alder:
6 mdr.

Hjælp til søvn og måltider - PART II

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar!

Siden sidst er det blevet meget nemmere at putte hende. Vi giver hende en flaske, når hun skal sove, og det betyder, at vi de fleste gange kan undvære bolden :) Den kommer dog stadig i brug, hvis hun virkelig bare ikke kan falde til ro.

Vi har siden sidst også indført både morgenmad, frokost og aftensmad - og gerne ét mellemmåltid mellem frokost og aftensmad. Vi har dog haft udfordringer med at få hende til at ville spise grød/mos. Hun virker overhovedet ikke interesseret, når vi forsøger at made hende. Til gengæld er hun meget interesseret i maden, når hun selv får lov. Vi er derfor så småt begyndt at give hende mad, som hun selv kan styre, og det går super godt indtil videre ( lidt ala baby led weaning). Hun får også kød, og har indtil videre smagt både kylling, okse og torsk.

Vi har dog stadig store problemer med søvnen - og det er faktisk kun blevet værre siden sidst. Vi er gået fra to opvågninger, hvor hun skal have flaske, til tre. Når hun vågner om natten er hun ikke kun urolig... hun græder indtil hun får flasken i munden.

Hun bliver puttet kl. 19:30-20, hvorefter hun så typisk vågner kl. 23.30-00.00. Her får hun en flaske på 135 ml, som hun typisk tømmer. Herefter vågner hun typisk igen ...

Annonce

... efter 2,5 time, hvor hun igen tømmer en flaske på 135 ml. Herefter vågner hun typisk allerede efter 1,5-2 timer, hvor hun så tilbydes en flaske. Nogen gange tager hun den, og så kan vi måske få hende til at sove videre... og ellers afviser hun flasken og er egentlig klar til at stå op (hvilket hverken mor eller far er) :)

Hun får mellem 800-1000 ml erstatning om dagen, hvilket er inklusiv dét, hun får om natten. Jeg tænker derfor, om det er fordi hun ikke får nok i løbet af dagen, at hun er så sulten/tørstig om natten? Jeg ved dog ikke, hvordan jeg i så fald skal få mere i hende i dagtimerne.

Jeg overvejer at prøve med en flaske vælling, når hun vågner kl. 23.30-00.00... bare for at se, om det kan gøre en forskel på hendes sult/søvn. Hvad tænker du om det?

Vores dage ser typisk sådan ud, at hun får morgenmad ca. 30 min efter, hun vågner om morgenen. Hun får frokost efter første eller anden lur, alt afhængig af hvor tidligt, vi er kommet op, og hvor lang hendes første lur er. Hun får et mellemmåltid (frugt) mellem frokost og aftensmad, og hun får aftensmad ca. kl. 18. Herudover får hun tilbudt flasker inden hver putning, hvor en typisk flaske er på 135 ml, som hun ikke altid tømmer. Skal jeg gribe måltiderne an på en anden måde?

På forhånd tak.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet