Brev:
Vil ikke længere tage flaske
3. august 2022
Alder:
5 mdr.
Vil ikke længere tage flaske
Hej
Jeg skriver, da min søn på lige lidt over 5 måneder den sidste uges tid ikke har ville spise af flasken, så længe han er vågen. Vi har derfor været nødt til at vente med at give ham flasken til, at han er faldet hen. Han har været udelukkende på modermælkserstatning siden han var omkring 2 måneder, da det desværre ikke rigtig fungerede med amningen. Vi har aldrig tidligere haft problemer med flasken.
Vi er efter, at han ikke så gerne ville have flasken påbegyndt projektet med skemad, og har gjort dette de sidste 4-5 dage. Han har dog ikke været specielt interesseret i dette endnu, selvom han virker ret interesseret, når vi spiser.
Da vi godt kan få givet ham flasken, når han sover, får han ca. mellem 750-900 ml i døgnet. Her skal det siges, at han ligger til den lille side, men han har fulgt sin egen kurve fint, og vejer nu omkring 7.5 kg med en længde på 68 cm.
Om natten er der heldigvis ikke rigtig noget problem med at give ham flasken, da han som oftest ikke rigtig vågner, når han er sulten. Han bliver blot urolig, og hvis ikke vi kan berolige ham med nus og kærtegn, så får han en flaske, hvorefter han gerne sover videre.
Vi er dog også begyndt at døje lidt med hans søvnrytme. Han har aldrig sovet specielt lange lure om dagen, og de ligger nu oftest på en 45-60 min, de tre han får i løbet af dagen. De sidste par uger har han dog virket noget mere træt, og kan ofte kun holde sig vågen 2 timer ad gangen. Forinden kunne han ellers sagtens være oppe i 2.25 eller 2.50 time ad gangen.
For cirka 3 uger siden begyndte vi at få meget svært ved at få ham til at falde til ro om aftenen, og ligeledes om natten, når han vågnede. Men efter at have fulgt hans nye mønster lidt, virker det til, at han om aftenen gerne skal være vågen i 2.50-3 timer før, at han kan puttes uden de store problemer. ...
...
Jeg er derfor en lille smule i tvivl om, hvorvidt problemet med flaske og hans søvn kan hænge sammen, og at det måske skyldes sult, at han ikke altid kan holde sig vågen så længe ad gangen. Han er stort set altid i godt humør, og det er blevet ret svært at aflæse, hvornår han er sulten og træt, da det oftest kun er, når han skal spise eller sove, at han kan finde på at brokke sig.
Mit spørgsmål er således, hvorvidt vi kan gøre noget for at forsøge at få ham til at spise af flasken i vågen tilstand igen samt om det er meget problematisk, at han lige nu ikke vil det og hvad årsagen måske kan være?
Derudover vil jeg gerne høre din mening om, hvorvidt vi skal forsøge at foretage ændringer i hans dagsrutine og om det ville kunne hjælpe på både søvn og mad?
Hans rutine ser nogenlunde sådan her ud:
Kl. 6.30/7.00 - vågner og er ikke til at få til at falde til ro igen
Kl. 8.30/9.00 - første lur, som varer mellem 45-60 min (får flaske lige i starten af lur)
Kl. 11.30/12.30 - anden lur, som ligeledes varer omkring 60 min (får flaske lige i starten af lur)
Kl. 15.30/16.00 - tredje lur, som varer mellem 60-90 min (får flaske lige i starten af lur)
Kl. 20.00/21.00 - puttes til natten (får flaske når han er faldet hen)
Kl. 00.00/1.00 - vågner og får flaske
Kl. 2.00/2.30 - vågner og skal beroliges
Kl. 4.00/4.30 - vågner og skal enten have flaske eller beroliges (falder nogle gange kun til ro, hvis han kommer over i vores seng)
Jeg synes således sammenlagt, at han ikke får så meget søvn i løbet af et døgn set i forhold til tidligere, hvor han sov en del bedre om natten. Der kunne han godt sove fra 20.00-7.30 med kun en enkelt eller to opvågninger. Engang imellem sker det, at en af de tre lure er længere end angivet, men det har jeg ikke kunne se noget mønster i.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Marika