Kalorier nok

21. juli 2022

Alder:
9 mdr.

Kalorier nok

Hej Helen

Endnu et brev med spørgsmål fra mig! Der er sket en del siden sidst.
Efter opfordring fra både læge, egen sundhedsplejerske og dig om at minimere amning for at gøre plads til mere mad, måtte jeg sande at det ikke virkede. Min søn fik ikke mere lyst til mad og blev bare mere og mere pyller. Til en vægtkontrol viste det sig også at han på ingen måde fik nok mad på den måde. Derudover bøvlede vi stadig meget med opkast refleks og decideret opkast når maden kom i munden.
Vi fik langt om længe koblet en ergoterapeut med speciale i mund og tunge, og det viste sig at min søn har både stramt tunge og læbebånd (den type der ikke klippes i Danmark). Hans mundmotorik blev testet og vurderet til at være tilsvarende et barn på 4-6 mdr.

Vi har nu fået nogle øvelser fra ergoterapeuten, og skal se hvordan det kan rykke ved situationen de næste 2 mdr. spiser han stadig ikke godt der, må vi nok til Holland eller Sverige og have klippet tunge og læbebånd. Sidst men ikke mindst er der også noget sensorisk, hvilket vi også har fået øvelser til at arbejde med.

Vi har af terapeuten fået anvist, at hun kun må få grød, mos, helt fint blendet mad og majssnacks/smeltemad samt helt udkogte kartofler og grøntsager.
Da han har fået tænder, må han ikke få agurkestænger, rugbrød osv da det er for farligt for ham.

Vi øver derfor på livet løs med skemad - og der sker bestemt små fremskridt. Der er også sket det efter vi har trænet, at han faktisk er blevet virkelig interesseret i den mad vi spiser, og nærmest overfalder os for at få det til munden - og nu må han så ikke smage!

Mit spørgsmål nu går på, hvordan ...

Annonce

... vi sikrer at han får nok kalorier? Han vokser nenlig ikke som han skal, og jeg er tilmed startet på arbejde, hvorfor han må undvære amning i mange timer.

Pt ser hans dag nogenlunde således ud:

Kl 4.00 ammes og sover videre

Kl 6.00 vågner og står op

Kl 7.00 semper grød med ekstra smør og frugtmos. Han spiser ca 2 spsk. han får også en majspuf og en babypandekage, men spiser det ikke rigtigt.

Kl. 8.30 tilbydes lidt frugtmos og mme i kop, men vil ikke have noget, måske han er træt. Puttes til lur.

Kl 10.00 grød fra klemmepose. spiser ca 2 spsk samt vand i kop og majspuf til hånden.

Kl 12.00 grøntsagsmos tilsat smør, olie eller mayonnaise. Vand i kop. Spiser ca 2 spsk. han får eks kogt blomkål eller gulerod til hånden men spiser det ikke.

Kl 13.00 tilbydes udmalket modermælk i kop, men vil ikke have det. Drikker måske 30-40 ml.

Kl 15.00 grød fra klemmepose eller bananmos. Spiser ca 2 spsk samt vand

Kl 16.30 kommer jeg hjem og han ammes. Det er ikke altid han helt kan samle sig om det, da storesøster også har savnet sin mor og er lidt “se mig”. Men han spiser noget.

17.30 får han enten vores mad blendet, eller grøntsagsmos fra glas/klemmepose med tilsat smør eller olie. Han spiser her lidt mere, måske 3 spsk og vand til. Han får igen eks kogt kartoffel i hånden, men spiser det ikke.

Kl 19.30 ammes han pg puttes

Han ammer en del i løbet af natten, og jeg tør simpelthen ikke nægte ham det grundet omstændighederne.

Så det er jo ikke meget får en dreng på 9 mdr!! Hvordan sikrer vi nok kalorier? Er der mere vi kan gøre? Mme vil han ikke have overhovedet!

Hilsen herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.