Brev:
Kalorier nok
21. juli 2022
Alder:
9 mdr.
Kalorier nok
Hej Helen
Endnu et brev med spørgsmål fra mig! Der er sket en del siden sidst.
Efter opfordring fra både læge, egen sundhedsplejerske og dig om at minimere amning for at gøre plads til mere mad, måtte jeg sande at det ikke virkede. Min søn fik ikke mere lyst til mad og blev bare mere og mere pyller. Til en vægtkontrol viste det sig også at han på ingen måde fik nok mad på den måde. Derudover bøvlede vi stadig meget med opkast refleks og decideret opkast når maden kom i munden.
Vi fik langt om længe koblet en ergoterapeut med speciale i mund og tunge, og det viste sig at min søn har både stramt tunge og læbebånd (den type der ikke klippes i Danmark). Hans mundmotorik blev testet og vurderet til at være tilsvarende et barn på 4-6 mdr.
Vi har nu fået nogle øvelser fra ergoterapeuten, og skal se hvordan det kan rykke ved situationen de næste 2 mdr. spiser han stadig ikke godt der, må vi nok til Holland eller Sverige og have klippet tunge og læbebånd. Sidst men ikke mindst er der også noget sensorisk, hvilket vi også har fået øvelser til at arbejde med.
Vi har af terapeuten fået anvist, at hun kun må få grød, mos, helt fint blendet mad og majssnacks/smeltemad samt helt udkogte kartofler og grøntsager.
Da han har fået tænder, må han ikke få agurkestænger, rugbrød osv da det er for farligt for ham.
Vi øver derfor på livet løs med skemad - og der sker bestemt små fremskridt. Der er også sket det efter vi har trænet, at han faktisk er blevet virkelig interesseret i den mad vi spiser, og nærmest overfalder os for at få det til munden - og nu må han så ikke smage!
Mit spørgsmål nu går på, hvordan vi sikrer at han får nok kalorier? Han vokser nenlig ikke som han skal, og jeg er tilmed startet på arbejde, hvorfor han må undvære amning i mange timer.
Pt ser hans dag nogenlunde således ud:
Kl 4.00 ammes og sover videre
Kl 6.00 vågner og står op
Kl 7.00 semper grød med ekstra smør og frugtmos. Han spiser ca 2 spsk. han får også en majspuf og en babypandekage, men spiser det ikke rigtigt.
Kl. 8.30 tilbydes lidt frugtmos og mme i kop, men vil ikke have noget, måske han er træt. Puttes til lur.
Kl 10.00 grød fra klemmepose. spiser ca 2 spsk samt vand i kop og majspuf til hånden.
Kl 12.00 grøntsagsmos tilsat smør, olie eller mayonnaise. Vand i kop. Spiser ca 2 spsk. han får eks kogt blomkål eller gulerod til hånden men spiser det ikke.
Kl 13.00 tilbydes udmalket modermælk i kop, men vil ikke have det. Drikker måske 30-40 ml.
Kl 15.00 grød fra klemmepose eller bananmos. Spiser ca 2 spsk samt vand
Kl 16.30 kommer jeg hjem og han ammes. Det er ikke altid han helt kan samle sig om det, da storesøster også har savnet sin mor og er lidt “se mig”. Men han spiser noget.
17.30 får han enten vores mad blendet, eller grøntsagsmos fra glas/klemmepose med tilsat smør eller olie. Han spiser her lidt mere, måske 3 spsk og vand til. Han får igen eks kogt kartoffel i hånden, men spiser det ikke.
Kl 19.30 ammes han pg puttes
Han ammer en del i løbet af natten, og jeg tør simpelthen ikke nægte ham det grundet omstændighederne.
Så det er jo ikke meget får en dreng på 9 mdr!! Hvordan sikrer vi nok kalorier? Er der mere vi kan gøre? Mme vil han ikke have overhovedet!
Hilsen herfra