Fortsat ingen lyst til mad trods flere tiltag

8. juni 2022

Alder:
8 mdr.

Fortsat ingen lyst til mad trods flere tiltag

Hej Helen

Jeg skriver igen som opfølgning på mit tidligere spørgsmål. Jeg har nu i ca 14 dage arbejdet på at følge dine råd, for at øge madindtaget og lysten til mad hos min søn der nu nærmer sig 8 mdr.

Jeg har således arbejdet mig ned på følgende amninger, og er stoppet med at give vælling i kop sammen med måltidet. Han tilbydes heller ikke amning mere efter skemåltiderne, det stoppede jeg med med det samme.

🍼 kl 5/tidlig morgen
🍼 inden 3 x lur og kun et bryst
🍼 til putning
🍼 og så hvad han tager om natten. Dette kan jeg pt ikke se mig ud af at stoppe helt på nuværende tidspunkt, da han bruger brystet som tryghed også.

Så altså 5 gange + nat. Det har indtil videre ikke haft nogen effekt på hans appetit til grød/mos. Jeg følger alle råd med fingermad, mimik m.m og har også forsøgt at tage på “skovtur” at give maden, lade andre Mads ham mm.

Idag fjernede jeg så for første gang amningen inden formiddagslur.
Jeg tilbød grød og frugtmos 2 gange fra han stod op til luren, men han spiste Max 2-3 tsk.
Da han vågnede efter halvanden times lur, synligt sulten, tilbød jeg igen mad - men han ville ikke. Han har her altså nærmest ikke spist fra kl 5.00 - 10.30/11.00.
Dog fået rigeligt væske da han gerne drikker vandet fra koppen.

En time efter jeg tilbød mad skriger han fuldstændig vanvittigt af sult (antager jeg). Det synes jeg ikke er rart! Er det virkelig meningen? Skal det være slemt før det bliver bedre?
Han faldt i søvn ved ...

Annonce

... brystet, så det kan også have været træthed eller en kombi 🤷🏻‍♀️ Han havde kun været vågen i halvanden time. Dog var vi ude at handle og få en masse stimuli, han lå på maven/ryggen i vognen og kiggede rundt.

Han tømte ikke engang et bryst! Kan jeg regne med at han har spist til han er mæt og fået den næring han har brug for? For jeg frygter jo at han er faldet i søvn inden han fik nok og han bare ikke har kræfter til mere 😟

Jeg synes ikke hans energiniveau er stort og jeg har IGEN bestilt en lægetid 🫤 han kan ofte kun holde sig vågen i halvanden - Max 2 timer! Og så er han træt!! Han er ofte syg med snot og rallen, er bagud motorisk og det virker ofte til at han ikke har kræfter til at holde sit hoved når han er maveliggende. Han ligger sig bare fladt ned med hovedet liggende på sine hænder og hviler/kigger. Gør han ikke det, ligger han og beklager sig og råber/pylrer.

Jeg har været til læge ad flere omgange, men ingen af dem har ment at der var noget galt. Men nu har jeg altså bestilt tid igen og vil kræve en blodprøve, da jeg er bange for om han kan lide af jernmangel eller andet.
Bør han få et tilskud af jern når han er 8 mdr og ikke rigtigt spiser noget?

Jeg er sådan i tvivl om det er det rigtige det her med at skære så meget amning væk. Hvor hurtigt plejer det at gå før lyst til mere mad kommer?
Presser jeg for meget på? Kan det tænkes han ikke er klar trods hans alder?

Jeg ser frem til at høre fra dig igen.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.