Brev:
Fortsat ingen lyst til mad trods flere tiltag
8. juni 2022
Alder:
8 mdr.
Fortsat ingen lyst til mad trods flere tiltag
Hej Helen
Jeg skriver igen som opfølgning på mit tidligere spørgsmål. Jeg har nu i ca 14 dage arbejdet på at følge dine råd, for at øge madindtaget og lysten til mad hos min søn der nu nærmer sig 8 mdr.
Jeg har således arbejdet mig ned på følgende amninger, og er stoppet med at give vælling i kop sammen med måltidet. Han tilbydes heller ikke amning mere efter skemåltiderne, det stoppede jeg med med det samme.
🍼 kl 5/tidlig morgen
🍼 inden 3 x lur og kun et bryst
🍼 til putning
🍼 og så hvad han tager om natten. Dette kan jeg pt ikke se mig ud af at stoppe helt på nuværende tidspunkt, da han bruger brystet som tryghed også.
Så altså 5 gange + nat. Det har indtil videre ikke haft nogen effekt på hans appetit til grød/mos. Jeg følger alle råd med fingermad, mimik m.m og har også forsøgt at tage på “skovtur” at give maden, lade andre Mads ham mm.
Idag fjernede jeg så for første gang amningen inden formiddagslur.
Jeg tilbød grød og frugtmos 2 gange fra han stod op til luren, men han spiste Max 2-3 tsk.
Da han vågnede efter halvanden times lur, synligt sulten, tilbød jeg igen mad - men han ville ikke. Han har her altså nærmest ikke spist fra kl 5.00 - 10.30/11.00.
Dog fået rigeligt væske da han gerne drikker vandet fra koppen.
En time efter jeg tilbød mad skriger han fuldstændig vanvittigt af sult (antager jeg). Det synes jeg ikke er rart! Er det virkelig meningen? Skal det være slemt før det bliver bedre?
Han faldt i søvn ved brystet, så det kan også have været træthed eller en kombi 🤷🏻‍♀️ Han havde kun været vågen i halvanden time. Dog var vi ude at handle og få en masse stimuli, han lå på maven/ryggen i vognen og kiggede rundt.
Han tømte ikke engang et bryst! Kan jeg regne med at han har spist til han er mæt og fået den næring han har brug for? For jeg frygter jo at han er faldet i søvn inden han fik nok og han bare ikke har kræfter til mere 😟
Jeg synes ikke hans energiniveau er stort og jeg har IGEN bestilt en lægetid 🫤 han kan ofte kun holde sig vågen i halvanden - Max 2 timer! Og så er han træt!! Han er ofte syg med snot og rallen, er bagud motorisk og det virker ofte til at han ikke har kræfter til at holde sit hoved når han er maveliggende. Han ligger sig bare fladt ned med hovedet liggende på sine hænder og hviler/kigger. Gør han ikke det, ligger han og beklager sig og råber/pylrer.
Jeg har været til læge ad flere omgange, men ingen af dem har ment at der var noget galt. Men nu har jeg altså bestilt tid igen og vil kræve en blodprøve, da jeg er bange for om han kan lide af jernmangel eller andet.
Bør han få et tilskud af jern når han er 8 mdr og ikke rigtigt spiser noget?
Jeg er sådan i tvivl om det er det rigtige det her med at skære så meget amning væk. Hvor hurtigt plejer det at gå før lyst til mere mad kommer?
Presser jeg for meget på? Kan det tænkes han ikke er klar trods hans alder?
Jeg ser frem til at høre fra dig igen.