Brev:
Skal vi tilbyde flere serveringer?
29. maj 2022
Alder:
9 mdr.
Skal vi tilbyde flere serveringer?
Kære Helen
Jeg skriver vedrørende min søn, som muligvis er lidt kræsen eller i alle fald en meget tilvant baby :).
Vi er kun lige startet på at han skal spise vores mad og det kniber. Han er ikke glad for mad med klumper og heller ikke grøntsager i nogen form - kogt til hånd eller mos. Han spiser rugmelsgrød til morgenmad og det går ok fint med mad han selv kan spise men kun kendte klassikere feks bondebrød med smør eller smøreost, leverpostej, røræg, fiskedeller og den slags, men der ryger jo ikke meget ned.
Vi prøver virkelig at introducere nye ting og grøntmos, men han afviser det tit. Derfor bliver aftenmaden ofte lidt hektisk, hvor han først tilbydes vores mad, afvist, grøntsagsmos, afvist, og tilsidst måske instant grød eller bondebrød for at sørge for at han får et eller andet ned. Men det er anstrengende at skulle lave 2, 3, 4 serveringer for den “kræsne fyr”.
For et par måneder siden svarede du på et af mine spørgsmål, og skrev at (små) babyer ikke er “manipulerende” og derfor ikke ved at der kommer en ny ret, hvis han afviser den første.
Mit spørgsmål er, er han så gammel nok til at vide det nu? Er vi ubevidst ved at udvikle et kræsent barn? Skal vi tilbyde ham én ting og så er det det der bliver serveret? Han får altid en form for mad i hånd foruden “hovedretten”.
Et sidespørgsmål - han har aldrig drukket særligt meget mælk og nu er hans gennemsnit lavere end nogensinde - 200 300 ml i døgnet. Han tilbydes eftermiddagsflaske, flaske efter aftensmad (som han aldrig rører), drømmeflaske og tidlig morgenflaske. Er det kritisk for hans calcium indtag?. Jeg kommer naturligvis mme i al mad hvor det giver mening.
Bedste hilsner
Christina