Skal vi tilbyde flere serveringer?

29. maj 2022

Alder:
9 mdr.

Skal vi tilbyde flere serveringer?

Kære Helen

Jeg skriver vedrørende min søn, som muligvis er lidt kræsen eller i alle fald en meget tilvant baby :).

Vi er kun lige startet på at han skal spise vores mad og det kniber. Han er ikke glad for mad med klumper og heller ikke grøntsager i nogen form - kogt til hånd eller mos. Han spiser rugmelsgrød til morgenmad og det går ok fint med mad han selv kan spise men kun kendte klassikere feks bondebrød med smør eller smøreost, leverpostej, røræg, fiskedeller og den slags, men der ryger jo ikke meget ned.

Vi prøver virkelig at introducere nye ting og grøntmos, men han afviser det tit. Derfor bliver aftenmaden ofte lidt hektisk, hvor han først tilbydes vores mad, afvist, grøntsagsmos, afvist, og tilsidst måske instant grød eller bondebrød for at sørge for at han får et eller andet ned. Men det er anstrengende at skulle ...

Annonce

... lave 2, 3, 4 serveringer for den “kræsne fyr”.

For et par måneder siden svarede du på et af mine spørgsmål, og skrev at (små) babyer ikke er “manipulerende” og derfor ikke ved at der kommer en ny ret, hvis han afviser den første.

Mit spørgsmål er, er han så gammel nok til at vide det nu? Er vi ubevidst ved at udvikle et kræsent barn? Skal vi tilbyde ham én ting og så er det det der bliver serveret? Han får altid en form for mad i hånd foruden “hovedretten”.

Et sidespørgsmål - han har aldrig drukket særligt meget mælk og nu er hans gennemsnit lavere end nogensinde - 200 300 ml i døgnet. Han tilbydes eftermiddagsflaske, flaske efter aftensmad (som han aldrig rører), drømmeflaske og tidlig morgenflaske. Er det kritisk for hans calcium indtag?. Jeg kommer naturligvis mme i al mad hvor det giver mening.

Bedste hilsner
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin