Brev:
Mad - 20 mdr.
21. maj 2022
Alder:
20 mdr.
Mad - 20 mdr.
Hej Helen
Nu til mit sidste spørgsmål.
Min søn var jo meget længe om at ville spise. Han begyndte faktisk først at spise, da han var omkring 8-9 måneder. Indtil da ville han kun have mælk, selvom vi prøvede at tilbyde meget andet. I dag er der stadig rigtig meget, han ikke vil smage på.
Morgenmad, mellemmåltider og frokost går egentligt fint.
Han spiser havregrød eller havrefras med letmælk til morgenmad.
Til frokost spiser han rugbrød, når han er hjemme. Der vil han gerne have leverpostej, spegepølse eller ost. Når han er i vuggestue spiser han, hvad de får der.
Til mellemmåltider spiser han typisk frugt. Han kan lide en del frugt, men ingen bær og heller ikke avocado. Nogle gange får han også noget bolle eller figenstang.
Det er mere aftensmad, som er lidt en udfordring, da han hverken vil have ris, pasta eller kartofler i stykker. Han vil gerne have fisk og det meste kød, men han vil kun have kulhydrat, hvis det er i form af mos. Han vil heller ingen grøntsager have, medmindre jeg moser dem sammen med kartoflerne. Så vil han gerne spise gulerod, blomkål, pastinak og lignende, men det skal altså være most.
Han vil gerne have pasta, hvis det er lasagne.
Egentligt er det okay for mig, at han stadig får mos. For mig er det bedre, at han spiser noget, som han kan lide, og så han bliver mæt, selvom det måske ikke er helt så varieret i konsistensen som andre børn i hans alder får. Jeg tænker, at med flytningen og de andre udfordringer, som jeg har skrevet om i de tidligere breve, så er det måske ikke det bedste tidspunkt at begynde at lave det om. Jeg tilbyder ham altid, hvad jeg selv får, men han vil som regel ikke smage. Og hvis vi er nogen steder, så plejer jeg at sørge for, at der er noget rugbrød han kan få, hvis han ikke vil have maden.
Men jeg er i tvivl, om det er okay, at gribe det sådan an, og lade ham beholde sin mos, indtil han selv vil spise noget andet? Eller gør jeg ham en bjørnetjeneste?
Med venlig hilsen
en mor