Mad - 20 mdr.

21. maj 2022

Alder:
20 mdr.

Mad - 20 mdr.

Hej Helen

Nu til mit sidste spørgsmål.

Min søn var jo meget længe om at ville spise. Han begyndte faktisk først at spise, da han var omkring 8-9 måneder. Indtil da ville han kun have mælk, selvom vi prøvede at tilbyde meget andet. I dag er der stadig rigtig meget, han ikke vil smage på.

Morgenmad, mellemmåltider og frokost går egentligt fint.

Han spiser havregrød eller havrefras med letmælk til morgenmad.
Til frokost spiser han rugbrød, når han er hjemme. Der vil han gerne have leverpostej, spegepølse eller ost. Når han er i vuggestue spiser han, hvad de får der.
Til mellemmåltider spiser han typisk frugt. Han kan lide en del frugt, men ingen bær og heller ikke avocado. Nogle gange får han også noget bolle eller figenstang.

Det er mere aftensmad, som er lidt en udfordring, da han hverken vil have ris, pasta eller kartofler i stykker. Han vil gerne have fisk og det meste kød, men han vil kun have kulhydrat, hvis det er i form af mos. Han vil heller ingen ...

Annonce

... grøntsager have, medmindre jeg moser dem sammen med kartoflerne. Så vil han gerne spise gulerod, blomkål, pastinak og lignende, men det skal altså være most.
Han vil gerne have pasta, hvis det er lasagne.

Egentligt er det okay for mig, at han stadig får mos. For mig er det bedre, at han spiser noget, som han kan lide, og så han bliver mæt, selvom det måske ikke er helt så varieret i konsistensen som andre børn i hans alder får. Jeg tænker, at med flytningen og de andre udfordringer, som jeg har skrevet om i de tidligere breve, så er det måske ikke det bedste tidspunkt at begynde at lave det om. Jeg tilbyder ham altid, hvad jeg selv får, men han vil som regel ikke smage. Og hvis vi er nogen steder, så plejer jeg at sørge for, at der er noget rugbrød han kan få, hvis han ikke vil have maden.

Men jeg er i tvivl, om det er okay, at gribe det sådan an, og lade ham beholde sin mos, indtil han selv vil spise noget andet? Eller gør jeg ham en bjørnetjeneste?

Med venlig hilsen
en mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor