Søvn og måltidsrytme

9. maj 2022

Alder:
8 mdr.

Søvn og måltidsrytme

Kære Helen,

Jeg har en skøn søn på 8,5 måned, som jeg er alene med. Han er en super dejlig og relativ nem lille fyr. Jeg har dog lidt udfordringer på to områder, som påvirker hinanden - søvnrytme og måltider.

Der har aldrig været et fast mønster i dagens lure eller sengetid, andet end at min søn altid er gået sent i seng - sjældent før kl.21-22.

Når han er klar til at sove om aftenen, falder han hurtigt i søvn under amning. Han vågner dog ofte et par gange kort efter, hvor han lige skal trøstes, og nogle gange ammes igen, før han så sover et langt stræk - nogle nætter i egen seng og andre nætter i min seng. Vi deler soveværelse.

Den sidste måned har han sovet igennem næsten hver nat fra kl. ca. 23.00 til 07.30-08.00. Nogle dage vågner han selv og andre dage vækker jeg ham, da han ellers nemt kan sove til længere.

Om dagen bliver det ofte til to lure, der kan variere meget fra dag til dag i tidspunkt og længde. Lurene påvirkes naturligvis også af dagens aktiviteter, så som rytmik, svømning etc.

1. lur ligger oftest før frokost og 2. lur ligger som regel efter kl.14.00 men nogle gange først efter kl.15. Samlet sover han alt fra 30 min. til 3 timer i løbet af en dag. Oftest bliver det til 2-2,5 time i alt og nogle dage også mindre end det.

De fleste lure foregår i klapvogn på gåtur, ikke fordi at han skal være i bevægelse for at kunne sove, men fordi vi alligevel ofte skal noget. Lurene er altid længere i klapvognen, hvorfor jeg også prioriterer gåture, så han kan få et godt hvil. De dage hvor han nærmest ikke sover i dagtiden, fungerer han overraskende godt på den minimale søvn og uden at være klar til at blive puttet tidligere om aftenen.

Det er jo virkelig skønt for mig med sammenhængende nattesøvn, men jeg kan mærke et stigende behov for en mere struktureret hverdag og en aften med mere tid til mig selv og de huslige opgaver.

Hvilket bringer mig til min anden udfordring.

Vi er godt i gang med skemad og han spiser 3 hovedmåltider dagligt og nogle ...

Annonce

... gange et mellemmåltid. Jeg har med uforudsigeligheden i søvnen dog svært ved at holde faste spisetider samt få klemt mellemmåltider ind, da dagene ofte skrider lidt. Jeg ammer stadig en hel del og næsten altid i forbindelse med søvn og som det første om morgenen. Amningen påvirker ikke hans appetit eller lyst til fast føde.

Jeg prioriterer hjemmelavet mad til min søn, men må indrømme, at overgangen til fast føde er noget stressende, da jeg alene med en meget aktiv fyr ofte kan have svært nok ved at få lavet varm mad til mig selv, og jeg derfor ikke kan tage udgangspunkt i ‘familiemaden’, som en del anbefalinger lyder på. Jeg har altid en større portion hjemmelavet og varieret grøntsagsmos/kødboller osv. til ham i fryseren, som jeg giver til frokost og aften og hver morgen får han havregrød eller øllebrød med frugtmos. Nogle dage får han en økologisk færdigret til frokost og aften. Som det er lige nu, er det urealistisk tidsmæssigt at lave en ny varm ret hver aften, vi begge kan spise og også bruge til frokost næste dag.

Har du et godt råd til hvordan madsituationen i denne alder kan gøres nemmere i en solo-forælder familie?

Som så mange andre forældre, er jeg også bange for fejlsynkning, og vi er endnu ikke startet på brødhapsere etc. Han har haft tænder siden han var 4 måneder og har nu 7.
Mosen har fået en grovere struktur og vi øver med brødskorper i hånden, men det går langsomt, da jeg har svært ved at slappe af i det og har svært ved at vurdere, hvad han kan tygge og evt. risikerer at få bidt af med sine fine fortænder. At han stadig kun spiser mos/grød gør mellemmåltider på farten lidt bøvlet, da jeg ikke er meget for, at han skal have klemposer og færdigmad dagligt.

Har du et forslag til hjemmelavede mellemmåltider vi kan tage med på tur, mens vi stadig er på blød kost, og hvordan får jeg med ro i maven ham videre fra grød/mos stadiet?

Jeg glæder mig til at høre dine tanker om ovenstående.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Moderen til den dejligste dreng

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder