Afvænning af natflaske - 7 mdr.

2. december 2021

Alder:
7 mdr.

Afvænning af natflaske - 7 mdr.

Hej Helen.

Vores datter på 7 mdr. (7,9kg) får stadigvæk 3 flasker fra 18-06 og det vil vi rigtig gerne lave om på, ved at fjerne 1-2, da vi ikke tror hun er sulten om natten, men bruger det til at komme videre i søvnen på.

Se hendes daglige indtag samt lurer nederst i besked.

Vi har prøvet alt om natten frem for at give hende mælk, men hverken vand, som hun slet ikke gider (heller ikke om dagen) eller nus/sang hoppen på yogabold virker.

Spørgsmålet:
Hvilken af de 3 flaske i tidsrummet 18-06 bør vi vende hende af med, hvis vi overhoved skal det endnu?
Hvordan pokker gør vi det, og hvor længe vil det ofte tage barnet før de vænner sig til, at de ikke får flaske om natten?

Typisk dag.
06.00 vågner
Grød
08.00 1. Lur spiser mellem 90-120ml

Annonce

... vågner
Formiddagssnacks
12.30 2. Lur spiser mellem 90-150ml
13.30 vågner
Eftermiddagsmåltid
16.00 3. Lur (ikke altid hun tilbydes)
16.40 Vågner
Aftensmad

18.30 putteflaske mellem 120-150ml
22.00 aftenflaske mellem 90-120ml
02.00 natflaske mellem 60-120ml

06.00 står op.

I nat prøvede vi at fjerne 02.00 flasken. Vi havde et grædende barn frem til 03.30, hvor hun faldt i søvn. Vågnede så 06.40 og virkede bestemt ikke sulten. Fik grød kl 07.00, så vi tror virkelig ikke at det er sult der gør, at hun bliver ked af det om natten, men mere manglende tryghed fra flasken.

Ser frem til at høre fra dig.

Vigtig info: vi tilbyder hende altid større flasker end hun kan drikke for at være sikker på, at hun tager det hun har lyst til.

Hilsener herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder