Brev:
Amning og skemad 7 mdr.
24. juli 2021
Alder:
7 mdr.
Amning og skemad 7 mdr.
Hej Helen :o)
Mit spørgsmål er ang. skemad og nedtrapning af amning.
Vi har fået jordens dejligste lille pige i december og hun er nu 7 mdr. og 1 uge.
Vi begyndte stille og roligt på skemad da hun blev 5 mdr. efter opfordring fra sundhedsplejersken, da hun lå lidt til den lave ende vægtmæssigt. Jeg ammer og hun har aldrig fået flaske.
Vi fik din fantastiske bog om Børn og Mad til barnedåb og den er guld værd og vi følger den både med dine dagsplaner og forskellige gode opskrifter :o)
Da vi først startede op med skemad ved 5 mdr. tog hun 1 skefuld eller 3 og så var hun ikke interesseret længere. Vi har så gradvist givet hende lidt mere varieret grød/grøntsagsmos og fingermad (rugbrødsbjælker, dampet broccoli, avocado, frugt osv.)., men grød/mos har aldrig rigtig vækket særlig meget interesse hos hende og slet ikke når der kommer kød i. Vi har så bare sagt “Okay, så prøver vi i morgen igen” og har aldrig presset hende til at spise. Hun skal selv ville smage og åbne munden og hvis hun ikke har gjort det efter et par forsøg, så har jeg bare ammet hende og så har vi forsøgt igen ved næste måltid.
Efter vi har givet hende fingermad som hun selv kan holde og gumle på, så afviser hun ofte sin mos og vil slet ikke engang smage, hun vil hellere bare sidde og sutte og gumle på det hun har i hånden og det får hun selvfølgelig lov til alt hvad hun vil :o)
Om morgenen får hun øllebrød som hun elsker og spiser rigtig godt af.
Da hun nu er 7 mdr. bør man iflg. din fine bog skære ned på amning så hun kun ammes tidlig morgen, efter frokost, aften og sen aften MEN her er så mit spørgsmål - hun trives rigtig godt med “6 måneders planen” og vi er først nu her kommet ind i en god rytme med at hun spiser lidt mere af den “rigtige mad/mos”, dog er kød stadig ikke et hit, medmindre det er helt blendet.
Jeg er meget i tvivl om hun får nok at spise hvis vi fjerner formiddags mælken, da hun lige nu ikke får det helt store at spise af sin mos til hverken frokost eller aften. Hun får kun det lidt hun selv kan gumle af fingermaden og måske 1 skefuld eller 3 af sin grøntsagsmos.
Kan man godt bare fortsætte med “6 måneders planen” med 5 amninger indtil hun begynder at spise mere af sin mos, eller er det netop derfor at man skal fjerne formiddags amningen, sådan så hun bliver mere sulten og derfor måske spiser mere af hendes mos ?
Hun er en lille baby og har slet ikke de der lækre “Michelin mand” deller som mange andre skønne babyer har.
Håber du lige sidder med løsningen og et godt svar ? :o)
Med venlig hilsen
Mor