Nedtrapning af MME

12. juli 2021

Alder:
7 mdr.

Nedtrapning af MME

Hej Helen,

Nu er vores datter blevet 7 måneder og tiden hvor hun starter i institution nærmer sig.
Hun skal starte få dage inden hun bliver 10 måneder og hun vil være næsten 11 måneder, når jeg skal retur på arbejde og hun skal være fuldtid i institution :-)

Hun får flaske og jeg ønsker derfor hjælp til en plan for, hvordan vi nedtrapper de to flasker om dagen og hvad vi evt. kan erstatte med, så hun fortsat får sit behov dækket. Jeg ønsker ikke at andre skal give hende flaske, så derfor skal flaskerne om dagen være væk, når hun starter i institution.

Hun trives rigtig godt - er begyndt at møve sig frem, sidder flot, står og rokker på alle 4 og 2 tænder er også kommet fint frem.

Hun får lige nu 4 måltider om dagen og det går rigtig godt med at spise - hun vil dog helst selv have noget i hånden at spise af og får lige nu 4-5 flasker fordelt på dag og nat.

En dag ser oftest således ud:

6.15-6.45: Vågner altid mellem dette tidsrum

7.00-7.30 (anhænging af hvornår vi står op) ca: Morgenmad - får her altid grød med frugtmos og nogle gange lidt havrefras at gumle på (nogle gange opblødt i mme - andre gange ikke. Hun kan sagtens spise dem uden de er opblødte og er rigtig god til pincetgreb og føre dem til mund) + vand af kop

8.45-9. Får 1 flaske, men drikker oftest max 50 ml og puttes til 1 lur - sover her mellem 45 minutter til 1,5 time.

11.00 ca. Frokost - er her lige begyndt at få bondebrød med smøreost, leverpostej, torskerogn, makrel, avokadomos mm. på og hun elsker det. Hun får ca 1/3 af et rugbrød + lidt forskelligt til hånden (ofte noget hjemmebag jeg selv har lavet til hende med inspiration fra diverse sider på nettet, lidt melon, agurkestænger, lidt babybel i små bidder mm). Spiser rigtig godt til frokost + vand af kop

12.30-13: Puttes til 2 lur og får 2 flaske, hun drikker her omkring 75-120 ml - sover her mellem 30 minutter til 2 timer afhængig af om formiddagsluren har været lang eller kort.

Nogle gange sover hun ikke så længe her (måske 20 min) - så tager vi en lille lur sammen i sengen ved 15.30 tiden. Aldrig senere for så er hun ikke til at få i seng.

16.00: Mellemmåltid i form af lidt frugtmos, en æblepandekage og en halv bolle (en opskrift jeg har fra et af dine ...

Annonce

... svar) - nogle gange sådan en klemmepose smoothie.

17.30: Aftensmad som er mos med kød (bagt fisk, kødbolle, kødsovs mm) + noget til hånden (noget hjemmebag, en kartoffelbåd, broccoli, agurk, melon, en majssnack eller hvad vi lige finder på)
Jeg prøver her at gå mere og mere over til vores mad.
Lige for tiden vil hun ikke spise aftensmad for tiden. Og vi ender tit med at forbarme os og give hende sådan en grødpose fra Semper for dem vil hun nemlig gerne have.

Alt hjemmebag jeg selv laver er med mme og fedtstof i og vi putter altid mme i hendes grød og mos også.

Jeg går meget op i at lave hjemmelavet sund mad til hende og fryseren er godt fyldt op med alverdens lækkerier.
Hun får fisk 4-5 gange om ugen til enten frokost eller aftensmad.

19: Puttes til nat og får en godnatflaske. Her drikker hun alt mellem 100-180 ml.

Om natten får hun 1 flaske på ca. 150 ml. Nogle nætter er hun på 2, hvis hun ikke har taget så meget ved puttetid.

Hun har aldrig været den helt store MME-drikker og dette er både drøftet med læge og sundhedsplejerske og der er ingen tegn til bekymring.

Men hvordan og hvornår får jeg fjernet de to flasker om dagen?

Jeg havde selv tænkt at jeg 1. august fjernede første flaske og måske erstattede den af et lille mellemmåltid og så 1. september fjerner 2 flaske, så når hun starter i instition kun er på godnat-flasken og 1 flaske om natten.

Er dette en holdbar løsning og hvordan sikrer vi hendes daglige behov bedst, når de to flasker er fjernet? :-) Også hvis hun pludselig dropper nat-flasken og så kun er på 1 om dagen?

Skal vi/og hvornår begynde at give hende yoghurt eller et lille glas mælk for at opnå det anbefalede indtag?

Jeg er ikke bekymret for væsken for hun drikker ret meget vand til måltiderne :-) Det er mere det ernæringsmæssige.

Er det okay at give de her smoothies og grød fra klemmepose? Hun elsker dem.
Selvfølgelig ved siden af sund alm. og varieret mad, som hun får.

Derudover - er klokken 19 et fint tidspunkt at putte til nat på? Selvom hun kommer senere i seng, hvis der fx har været et eller andet vi skulle, så sover hun aldrig længere om morgenen. Nogle gange kæmper vi en kamp den sidste halve time fra 18.30-19.

Vi glæder os til at høre fra dig.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.