Brev:
Vegetar, mælk og søvn
4. juni 2021
Alder:
8 mdr.
Vegetar, mælk og søvn
Hej Helen
Jeg har lidt forskellige spørgsmål, jeg håber du kan svare mig på :)
Min datter bliver 8 mdr. lige om et par dage. Hun er i fin trivsel, både vægtmæssigt, adfærdsmæssigt, udviklingsmæssigt osv.
Dog er jeg stadig lidt forvirret over hvordan vi bedst muligt sørger for, at hun får den mest mulige optimale kost, idet jeg og min kæreste er vegetarer. Dvs. vi spiser hovedsageligt vegetarisk, men også fisk til frokost i form af makrel og torskerogn.
Spørgsmål kommer her - Kost:
- Hvordan kan en dags måltider se ud for en vegetarbaby, så hun bliver godt dækket ind?
- Hvor meget protein skal en baby have pr. dag? Skal hun fx have protein til HVERT måltid i form af fx bønner/linser eller er det ok kun til aftensmaden?
- Må en baby på hendes alder godt få falafler eller er skorpen for hård?
- Skal hun egentlig have B12? Vi tager selv B12 via en smeltetablet ca. hver anden dag, men hvordan hænger det sammen for en baby? Jeg ammer hende ca omkring 4 gange i døgnet, hvor hun vel også får noget gennem mælken, men nogle gange får hun også MME.
- Skal hun også suppleres med ekstra jern?
- Så er jeg også lidt nysgerrig på, at du skriver i din bog at hun skal have frisk frugt i hånden. Men skal det så være kogt, for er der ikke risiko for kvælning hvis hun bare får et "råt" stykke pære i hånden?
- Hvis hun ikke gider spise noget af et måltid, springer man det så bare over, eller skal hun have mælk i stedet, selvom vi er i gang med at drosle lidt ned på amning, idet hun bliver ældre?
- Hun sover ofte lang formiddagslur på terrassen et par timer - skal hun så have formiddagsmad eller frokost når hun står op, hvis kl. er omkring 11? Er bange for om hun får for få måltider, hvis jeg skipper et mellemmåltid?
Det var mine spørgsmål om kost! Beklager der er mange, men har gået og været i tvivl om de her ting længere tid, så synes det var bedre at få dem alle sammen samlet :)
Spørgsmål - Amning:
- Du skriver i din bog, at det er normalt man ammer ca. 3 gange i døgnet, når baby er 8 mdr. Jeg tror vi ammer ca. 4 gange, måske nogle gange 5, hvis hun har en dårlig dag. Jeg vil rigtig gerne være færdig med at amme, når hun er omkring 10-11 måneder, da hun skal starte i dagpleje og jeg på studie og synes det er meget energikrævende, når man også skal sørge for alle madmåltiderne om dagen. Hvordan drosler man ned på amningen? Er det meningen det skal komme naturligt fra hendes side af, eller er det mig der aktivt skal skære et måltid væk? Fx plejer hun at få mælk kl. 11 om aftenen og 05 om morgenen. Hvis jeg gerne vil have amningen væk om morgenen, hvordan gøres det så mest hensigtsmæssigt? :)
- Maya græder tit 2-3 gange omkring kl. 02/03, enten fordi hun har tabt sutten eller af andre grunde, vi ikke kan regne ud, udvikling måske. Kan der ellers være andre grunde til det her omkring 8 mdr. alderen? Vi tjekker ofte for tænder, men der er ikke noget på vej lige pt.
Kan jeg hjælpe hende med at sove bedre, så vi begge får mere sammenhængende søvn? Har overvejet om det vil hjælpe at vænne hende af med sutten om natten, da den godt kan virke nogle gange som et forstyrrende element. Hvordan gør man det mest skånsomt, og tænker du at det er ok, eller ikke hensigtsmæssigt?
Jeg er ofte meget træt om dagen, og har ikke meget overskud, og det er ved at blive for meget for mig, så vil jeg vil rigtig gerne finde en god løsning snarest muligt, da min hjerne er ved at blive bims af den manglende sammenhængende søvn..
Håber meget at du kan svare på mine spørgsmål.
God dag til dig.
Med venlig hilsen
Emilie