Dagpleje og mad

2. juni 2021

Alder:
10 mdr.

Dagpleje og mad

Hej Helen

Min lille gut skal starte i dagpleje - faktisk starter vi indkøring allerede i morgen. Vi glæder os til en ny hverdag, men på et punkt er jeg lidt ekstra nervøs.

Jeg er meget opmærksom på de ting som han kan få galt i halsen, og nogle ting giver jeg slet ikke (som anbefalingerne siger) og andre skærer jeg ud/skræller mm.

Storebror var "god" til at få tingene galt i halsen, og vi oplevede desværre flere gange at vi måtte have ham op og banke maden op. Han fejlsynkede til han var et godt stykke over 2 år. Det virker til at lillebror er bedre til at bearbejde maden, men derfor er jeg stadig ret påpasselig.

Jeg er dog i tvivl om hvad og hvordan han egentlig kan spise tingene nu hvor han er godt 10 måneder. Det er mest ift frugt og snacks.

Han får selvfølgelig ikke hele nødder (har slet ikke smagt nødder endnu)
Vindruer skærer jeg i kvarter og tager skrællen af. Hvornår kan han spise dem med skræl? og hvornår kan man nøjes med halve?
Lige præcis vindruer ...

Annonce

... er en af dem der gør mig allermest nervøs, pga kvælningsrisikoen.

Han får ingen æbler. Hvornår må han få dem (uden skræl).

Pærer får han uden skræl og kun når de er bløde.

Appelsiner skåret i fileter uden hinder. Hvornår vil han kunne klare en båd med hinder?

Derudover får han mango, melon, banan og andre bløde frugter.
Det skal lige siges at han slet ikke er frugt modig - han smager på det og så er det ligesom det.

I forhold til dagplejeren (det er dobbeltdagpleje, så de har tilsammen 8 børn) kunne jeg godt tænke mig at give ham en seddel over hvad og hvordan lillebror får tingene serveret nu OG hvad jeg slet ikke vil have at han får (hele vindruer, hele nødder, hele cherrytomater).

Synes du det vil være okay? Jeg vil ikke virke pylret og hysterisk, men jeg tror jeg vil kunne slappe lidt mere af i det, hvis jeg har givet videre hvordan jeg har det og hvad han får. Giver det mening? Jeg vil bare gerne være påpasselig.

På forhånd tak,

Med venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.