Brev:
Dagpleje og mad
2. juni 2021
Alder:
10 mdr.
Dagpleje og mad
Hej Helen
Min lille gut skal starte i dagpleje - faktisk starter vi indkøring allerede i morgen. Vi glæder os til en ny hverdag, men på et punkt er jeg lidt ekstra nervøs.
Jeg er meget opmærksom på de ting som han kan få galt i halsen, og nogle ting giver jeg slet ikke (som anbefalingerne siger) og andre skærer jeg ud/skræller mm.
Storebror var "god" til at få tingene galt i halsen, og vi oplevede desværre flere gange at vi måtte have ham op og banke maden op. Han fejlsynkede til han var et godt stykke over 2 år. Det virker til at lillebror er bedre til at bearbejde maden, men derfor er jeg stadig ret påpasselig.
Jeg er dog i tvivl om hvad og hvordan han egentlig kan spise tingene nu hvor han er godt 10 måneder. Det er mest ift frugt og snacks.
Han får selvfølgelig ikke hele nødder (har slet ikke smagt nødder endnu)
Vindruer skærer jeg i kvarter og tager skrællen af. Hvornår kan han spise dem med skræl? og hvornår kan man nøjes med halve?
Lige præcis vindruer er en af dem der gør mig allermest nervøs, pga kvælningsrisikoen.
Han får ingen æbler. Hvornår må han få dem (uden skræl).
Pærer får han uden skræl og kun når de er bløde.
Appelsiner skåret i fileter uden hinder. Hvornår vil han kunne klare en båd med hinder?
Derudover får han mango, melon, banan og andre bløde frugter.
Det skal lige siges at han slet ikke er frugt modig - han smager på det og så er det ligesom det.
I forhold til dagplejeren (det er dobbeltdagpleje, så de har tilsammen 8 børn) kunne jeg godt tænke mig at give ham en seddel over hvad og hvordan lillebror får tingene serveret nu OG hvad jeg slet ikke vil have at han får (hele vindruer, hele nødder, hele cherrytomater).
Synes du det vil være okay? Jeg vil ikke virke pylret og hysterisk, men jeg tror jeg vil kunne slappe lidt mere af i det, hvis jeg har givet videre hvordan jeg har det og hvad han får. Giver det mening? Jeg vil bare gerne være påpasselig.
På forhånd tak,
Med venlig hilsen
Mor