Ret lav vægt

21. maj 2021

Alder:
20 mdr.

Ret lav vægt

Kære Helen,

Jeg er lidt i tvivl om, hvad jeg præcist vil spørge til - egentlig tror jeg, det handler om, at hvis vi havde fysisk møde, som man jo har i barnets første levemåneder, ville jeg spørge til Lasses vægt og dét, at han spiser så lidt.

Så, det prøver jeg at skrive mig ud af, og derfor tage som et skriftligt møde :)

Lasse er 20 måneder, og vejer 12.6 kg. Han er en lang, slank dreng, og sidst vi målte ham, var han omkring 84 cm.

Udfordringen er, synes jeg, at han nærmest ikke har taget på, de sidste adskillige måneder. Og det til trods for, at han jo er vokset en hel del i længden.

Jeg vil derfor høre, om det er bekymrende, og noget vi skal reagere på, at han tager så lidt på og syner meget slank, om end ikke decideret tynd/afpillet. Lasse er enormt fysisk aktiv, så han forbrænder en del.

Andet spørgsmål går på, at Lasse stort ...

Annonce

... set ikke er optaget af mad, og kun spiser lidt. Vi serverer alsidig, sund kost, og snacks af og til, men han gider ikke spise ret meget ad gangen, mister hurtigt interessen, og nærmest kun pasta ryger ind i større mængder. Endvidere er jeg lidt bekymret vedr. hans kødindtag - det gider han nærmest heller ikke, nærmest kun bacon og sommetider en smule fisk.

Her går mit spørgsmål så på, om jeg der skal være bekymret, evt. gøre noget særligt, eller bare lade ham selv styre det, selvom det så ikke bliver til ret meget mad?
Og måske der er nogle gode fif? Det kan virke lidt at læse bog for ham, mens han spiser, og evt. se noget på telefonen (men sidstnævnte er jo et skråplan).

Lasse er sund, rask, glad og MEGET energisk :)

Jeg håber, du kan hjælpe mig ift. mine spørgsmål.

Og igen, tak for din altid fantastiske hjælp.

Bedste hilsner,
Lasses mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder