Pige 5 mdr modstand på flasken

14. maj 2021

Alder:
5 mdr.

Pige 5 mdr modstand på flasken

Kære Helen,

Tak for en rigtig god brevkasse. Den er blevet læst flittigt på sene nattetimer gennem de sidste måneder ;)

Min datter, der fylder 5 mdr her d. 21/5 har nogle vanskeligheder med søvn og spisning og vi er ved at være udslidte. Hun får mme på flaske og har fået det siden hun var 2 mdr, da hun ikke fik nok mælk hos mig.

Hun er en glad, tilpas pige på 7,5 kg. Hun er MEGET opmærksom og tager alt ind - kigger på alle i rummet, fanger deres øjne, smiler til dem, reagerer på alle lyde og vil røre ved alting omkring sig. Hun har været meget opmærksom siden hun var helt lille.

Hun har altid været en pige, der tog korte lure om dagen. Ofte er hun vågnet efter 45 min, selv da hun var helt lille. En gang imellem kunne vi dog være heldige at hun tog et længere stræk. Om natten sover hun til gengæld virkelig godt (gerne 10 - 11 timer) med 1 - 2 måltider. Hun bliver for det meste puttet omkring kl 20, da hun for det meste er meget (over)træt på det tidspunkt. Vores sundhedsplejerske siger, at hun tager de korte dagslure, fordi hun ikke har så mange timer, hun skal have indhentet om dagen og derfor "bliver nødt" til at strække sin søvn udover hele dagen. Og at det således er fint.

Men vi oplever at have en pige, der kun har overskud 1 - 1,5 efter en lur og derefter bliver hektisk og meget svær at få til at sove igen. Hun bliver hurtigt overtræt og overtræthed gør hende meget urolig og nedsætter ligesom hendes filterfunktion. Hertil skal det siges, at hun har meget svært ved at falde i søvn af sig selv i barnevognen. Hvis hun bare ligger selv, bliver hun bare mere og mere urolig i sine bevægelser og leger med alting nede i barnevognen. Hun skal helst være på arm og hoppes i søvn eller sidde i bæreselen. Det er som om at hun har brug for at blive begrænset meget. Og samtidig, når vi putter hende til til os, har hun modstand på, græder og vil ud og kigge på ...

Annonce

... verden.

Da hun var 3,5 mdr ville hun pludselig ikke have flaske. Der kunne gå hele dage, hvor hun kun spiste en enkelt flaske - når vi forsøgte at give hende en flaske, skreg hun og lavede en flitsbue med kroppen. Efterhånden fandt vi ud af at vi skulle sørge for at få hoppet hende døsig og så kunne vi liste en flaske i hende, når hun halvsov. (Hun har hele tiden holdt sin vægtkurve, så problemet handler heldigvis ikke om at hun ikke tager nok på). Vi tænkte at det var en fase - og der er da også gode dage, hvor det går ok med spiseriet, men problemet fortsætter altså i større eller mindre grad. Vi har forsøgt med andre stillinger, at sætte hende i skråstol, at supplere med mos og grød. Men flasken er fortsat upopulær hos hende.

Nogle gange har vi således dage, hvor hendes søvn forpurres af at hun ikke kan spise og spisningen forpurres af, at hun er overtræt, fordi hun tager korte lure. Det fører til en helt masse hysterisk gråd og ikke mindst en meget overtræt baby om aftenen, der græder og græder og kun kan falde i søvn, hvis vi går en tur med bæreselen.

Vi forsøger at få hende til at tage længere søvnstræk om dagen ved at hjælpe hende videre i næste søvnfase. En gang imellem lykkes det, men så skal hun op på armen og hoppes videre i søvnen. Og for det meste slår hun bare sine store øjne op på vid gab op efter 45 minutter... :) Vi forsøger at skærme hendes øjne (hvilket ofte gør hende sur), vi svøber hende om aftenen og har desuden fået mørklægningsgardiner i soveværelset.

Vi synes, det er meget hårdt at vi skal kæmpe så meget med basale ting som søvn og mad. Hun har så meget modstand på, hver gang vi prøver at få hende til at spise og sove og det hele bliver så negativt. Vi er også bange for at vi presser hende for meget og har for meget fokus på at hun skal sove og spise... Så nu spørger vi dig til råds og håber, at du måske har nogle tricks i ærmet.

Bedste hilsner,
M.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!