Min søn vil ikke spise

28. august 2010

Alder:
14 mdr.

Min søn vil ikke spise

Hej Helen..

Jeg er meget i tvivl om mht. min søns kost...

Han har altid været en meget glad dreng. Han har udviklet sig meget flot.. hvilket han stadig gør.. han er med fremme hvor der sker noget..

Da han blev 12 mdr gik han-- Han blev lidt mor og far glad og ville have os med når vi var ude og besøge nogen så en af os var næsten altid væk, da vi ikke ville have at han skulle græde og blive vred når vi var ude... pga hensyn til de andre... han er blevet temmelig pylleret på det sidste... han har fået lagt dræn, så der er ikke noget galt med ørene..

Han startede i vuggestue for 3 uger siden, det går ok.. der var lidt info om ham...

Han er ikke den store spiser, men nogen gange kan han godt spise fx. en stor potion yoghurt med fx. friske bær eller havregryn.... han er vild med frugt.. hvis det stod til ham kunne han klare sig med det..

Vi serverer altid noget af den mad vi spiser fx. til aften, men det smager han på og spytter det ud igen..... vi prøver at spise lidt af det og siger at det smager dejligt og umm osv.. men han nægter...

Det ender så med at vi giver ham en potion yogurt med havregryn eller et stykke rugbrød eller speltbrød.... for han skal jo ikke gå sulten i seng... ?? eller ??

vores dag ser typisk sådan ud...

vågner kl 6 - 6,30 står op, ren ble hygge osv..

7. 15 spiser vi morgenmad.. ...

Annonce

... mest yogurt med frugt og havregryn. ca. 1 dyb takkerken. et glas presset appelsinjuice og et stykke knækbrød med smøreost på.

8.45 afl. i vuggestue

9.00 frugt og brød

11.00 frokost... hjemme spiser han et par bider rugbrød enten med hånden eller med en gaffel.. spegepølse eller frikadelle.. han er vild med spegepølse.. (jeg smører troligt en leverpostej mad hver gang. men nej.. .) agurk eller rød peber

i vuggestuen smager han et bid af deres mad, men ender med et stykke rugbrød..

12-13.30 sove

14.00 frugt eller koldskål med tvebakke eller kammerjunker.. det kan han godt lide..

16.00 banan og en bolle eller knækbrød / fiberkiks

18.00 aftensmad... hvor han kun spiser et par gulerødder.. hvis han ikke bliver tilbudt yoghurt.....

han spiser meget små måltider.. men frugten spiser han pænt af synes jeg...

Han får meget vand i løbet af dagen..

Skal jeg være bekymret eller skal jeg tænke, han udvikler sig godt men han er pylret, men er samtidig en glad dreng når han får opmærksomhed tror jeg.. ( kan det ikke have noget med maden at gøre mon mht. varieret kost osv.. )?

Er det ok han lever af frikadeller, frugt, yogurt, brød og havregryn indtil man kan fortælle ham at han ikke får noget før næste gang man skal spise...

Håber du kan give et mirakelsvar til mig.. :-)

Hilsen den meget bekymrene mor...

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor