Brev:
Mad og søvnrytme til 7 måneder baby
10. januar 2014
Alder:
7 mdr.
Mad og søvnrytme til 7 måneder baby
Hej Helen
Skriver nu til dig igen, da du flere gange har hjulpet os med min søn som er er blevet 4 år.
Han har nu fået en lillebror som lige er blevet 7 måneder, og det er derfor jeg skriver til dig.
Vi har fået den mildeste, gladeste og nemmeste lille dreng, så vi kan på ingen måde klage! Han er så glad og desuden meget nem at læse, hvilket jo gør at dagen bare kører - livet er dejligt ;-)
Men har lidt spørgsmål i forbindelse med kosten når man har 7 måneder.
Han blev delvist ammet og fik delvist MME de første 3 1/2 måned, da jeg ikke helt havde mælk nok. Efter 3 1/2 måned overgik han til fuld MME, og det har kørt upåklageligt, har skiftet fint mellem bryst og flaske, og han har taget fint på. Han er en lille basse på 9,5 kilo :-)
Skemad startede vi så småt på omkring de 5 måneder, og han spiser nu stort set alt hvad han bliver tilbudt af grød og mos - så det kører også bare :-)
Han har også lige fra dag ét nærmest haft en rytme. De første måneder vågnede han 2 gange om natten til amning, herefter én enkelt gang per nat, og lige siden han var 3 1/2 måned har han sovet fuldt igennem natten fra 19.30 - 7.30, og det er jo bare skønt. Han er meget nem at putte både til lur og til natten, pludrer få minutter og sover så.
Imidlertid er han nu den sidste måneds tid begyndt at vågne om natten, hvor han ligger og snakker, griner, triller lidt rundt, rumsterer med dyne, sut m.v. og hviner af fryd - ja han holder faktisk en fest i tremmesengen :-) Dette står på 1/2 - 1 time, hvorefter han så bare falder i søvn igen. Han bliver ikke sur og græder, men hygger sig bare. Det er som regel omkring 4-tiden.
Jeg talte med min sundhedsplejerske mht. om jeg evt. skulle til at give ham en flaske dér, men synes også at det er lidt et skråplan når han nu ikke har fået flaske om natten de sidste 4 måneder. Hun mente heller ikke at der var nogen grund til det når nu han ikke var ked af det, men bare lå og hyggede.
Beskriver lige herunder vores rytme herhjemme:
Bastian vågner som regel mellem 7 og 8.
Får herefter flaske, og spiser 200 - 250 ml.
Kl. ca. 9.30 får han noget grød samt sødmælk/vand, og nu også evt. en rugbrødsbjælke eller agurk. Han spiser 1- 1 1/2 dl grød.
Puttes ca. kl. 10 til middagslur i barnevognen, sover 2 1/2 til 3 1/2 time.
Vågner ca. kl. 13, og får herefter som regel noget frugtmos ( ca. 1 dl) samt noget agurk eller lignende i hånden. Hertil vand.
Kl. ca 14.30 får han en flaske, igen 200 - 250 ml.
Puttes til lur omkring kl. 15, og sover 1-2 timer.
Til aften kl. ca. 17.30 får han grøntsagsmos med diverse kød/fisk, spiser ca. 1 1/2 dl. Hertil vand/sødmælk.
Kl. ca. 19 får han igen en flaske 200 - 250 ml.
Puttes herefter nemt, sover på få minutter.
Mit spørgsmål er så, skal han evt. have en flaske eller et måltid mere? Han sover jo nogle lange lure, så føler dårligt at jeg kan nå at presse et måltid mere ind, men ved ikke om han vågner om natten fordi han mangler lidt mere mad i løbet af dagen? Han spiser forholdsvis store måltider og elsker mad :-)
Er også i tvivl om jeg skal bytte om på hhv. morgengrød og flaske om formiddagen, så han får grøden først? Men synes jo også at det er lang tid siden han har fået flaske når nu han sover helt til kl. 7.30.
Har du nogle ideer til ændringer af ovenstående plan?? :-)
Mht. jerntilskud, så skal han vel ikke have dette, når nu han får så meget MME vel?
Frugtmos til frokost/eftermiddag er måske heller ikke helt nok efter en 3 timers lur? Er desuden lidt i tvivl om, om der skal MME/mælk i hvis man selv laver frugtmos? Det behøves vel ikke?
Ja sikke mange spørgsmål - håber at det bare er nogenlunde overskueligt :-)
Glæder mig rigtig meget til at høre fra dig.
Mange hilsner og god weekend
Bastians mor