Mad og søvnrytme til 7 måneder baby

10. januar 2014

Alder:
7 mdr.

Mad og søvnrytme til 7 måneder baby

Hej Helen

Skriver nu til dig igen, da du flere gange har hjulpet os med min søn som er er blevet 4 år.
Han har nu fået en lillebror som lige er blevet 7 måneder, og det er derfor jeg skriver til dig.

Vi har fået den mildeste, gladeste og nemmeste lille dreng, så vi kan på ingen måde klage! Han er så glad og desuden meget nem at læse, hvilket jo gør at dagen bare kører - livet er dejligt ;-)
Men har lidt spørgsmål i forbindelse med kosten når man har 7 måneder.

Han blev delvist ammet og fik delvist MME de første 3 1/2 måned, da jeg ikke helt havde mælk nok. Efter 3 1/2 måned overgik han til fuld MME, og det har kørt upåklageligt, har skiftet fint mellem bryst og flaske, og han har taget fint på. Han er en lille basse på 9,5 kilo :-)

Skemad startede vi så småt på omkring de 5 måneder, og han spiser nu stort set alt hvad han bliver tilbudt af grød og mos - så det kører også bare :-)

Han har også lige fra dag ét nærmest haft en rytme. De første måneder vågnede han 2 gange om natten til amning, herefter én enkelt gang per nat, og lige siden han var 3 1/2 måned har han sovet fuldt igennem natten fra 19.30 - 7.30, og det er jo bare skønt. Han er meget nem at putte både til lur og til natten, pludrer få minutter og sover så.

Imidlertid er han nu den sidste måneds tid begyndt at vågne om natten, hvor han ligger og snakker, griner, triller lidt rundt, rumsterer med dyne, sut m.v. og hviner af fryd - ja han holder faktisk en fest i tremmesengen :-) Dette står på 1/2 - 1 time, hvorefter han så bare falder i søvn igen. Han bliver ikke sur og græder, men hygger sig bare. Det er som regel omkring 4-tiden.

Jeg talte med min sundhedsplejerske mht. om jeg evt. skulle til at give ham en flaske dér, men synes også at det er lidt et skråplan når han nu ikke har fået flaske om natten de sidste 4 måneder. Hun mente heller ikke at der var nogen grund til det ...

Annonce

... når nu han ikke var ked af det, men bare lå og hyggede.

Beskriver lige herunder vores rytme herhjemme:

Bastian vågner som regel mellem 7 og 8.

Får herefter flaske, og spiser 200 - 250 ml.

Kl. ca. 9.30 får han noget grød samt sødmælk/vand, og nu også evt. en rugbrødsbjælke eller agurk. Han spiser 1- 1 1/2 dl grød.

Puttes ca. kl. 10 til middagslur i barnevognen, sover 2 1/2 til 3 1/2 time.

Vågner ca. kl. 13, og får herefter som regel noget frugtmos ( ca. 1 dl) samt noget agurk eller lignende i hånden. Hertil vand.

Kl. ca 14.30 får han en flaske, igen 200 - 250 ml.

Puttes til lur omkring kl. 15, og sover 1-2 timer.

Til aften kl. ca. 17.30 får han grøntsagsmos med diverse kød/fisk, spiser ca. 1 1/2 dl. Hertil vand/sødmælk.

Kl. ca. 19 får han igen en flaske 200 - 250 ml.
Puttes herefter nemt, sover på få minutter.

Mit spørgsmål er så, skal han evt. have en flaske eller et måltid mere? Han sover jo nogle lange lure, så føler dårligt at jeg kan nå at presse et måltid mere ind, men ved ikke om han vågner om natten fordi han mangler lidt mere mad i løbet af dagen? Han spiser forholdsvis store måltider og elsker mad :-)

Er også i tvivl om jeg skal bytte om på hhv. morgengrød og flaske om formiddagen, så han får grøden først? Men synes jo også at det er lang tid siden han har fået flaske når nu han sover helt til kl. 7.30.
Har du nogle ideer til ændringer af ovenstående plan?? :-)

Mht. jerntilskud, så skal han vel ikke have dette, når nu han får så meget MME vel?

Frugtmos til frokost/eftermiddag er måske heller ikke helt nok efter en 3 timers lur? Er desuden lidt i tvivl om, om der skal MME/mælk i hvis man selv laver frugtmos? Det behøves vel ikke?

Ja sikke mange spørgsmål - håber at det bare er nogenlunde overskueligt :-)
Glæder mig rigtig meget til at høre fra dig.

Mange hilsner og god weekend
Bastians mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger