Brev:
Rismælk og soyamælk
7. februar 2008
Alder:
8 mdr.
Rismælk og soyamælk
Hej Helen
Jeg har læst lidt rundt i andres spørgsmål og dine svar, men bliver alligevel lidt forvirret. Hvordan er det med rismælk og soyamælk?
Jeg forstår at det ikke kan anvendes istedet for komælk eller mme. Men er det skadeligt at give lidt af det istedet for vand eks. Vi drikker smooties til morgenmad hjemme hos os og vores datter plejer at få et lille glas på ca 1-1,5dl.
Ved siden af spiser hun forskelligt fingermad. Både kød og kulhydrat. Hun kan ikke lide nogen former for grød, heller ikke når vi andre får grød og VIL spise al sin mad selv. Det har hun gjort siden hun var 7 måneder, så det er nok ikke en periode. Vi tilbyder stadig grød og mos indimellem og hun kæmper med skeen og hvis maden hænger fast spiser hun nogle skefulde. Men mades vil hun ikke. Hun er god til at drikke af glas og drikker vand til alle andre måltider. ...
...
Derfor er det denne form for morgenmad der passer os bedst. Men altså må hun drikke lidt af vores smootie eller skal hun have sin egen særlige? (Hvilket er ret besværligt). Hun er en sund buttet pige med masser af energi til at klare dagen. Hun får 5 måltider dagligt og indimellem kan det være svært at variere og variere når alt skal være fingermad. Hun gider efterhånden sjældent brød. Hun spiser tilgengæld alt frugt og grønt og kan lide al aftensmad, uanset hvad vi får, spiser hun i store mængder. Hun er også glad for forskelligt fiskepålæg og rejer, men hanegals kødpølse er topfavorit, måske får hun for meget af den?
Hvad gør komælksallergikere? Der må være måder at dække mineral og kalkbehov uden komælk? Vi drikker det ikke og ønsker umiddelbart ikke at begynde at give det til vores datter. Hun bliver stadig ammet 3 gange i døgnet.
Hilsen Katrine