Brev:
Introduktion til vælling med modermælk?
2. februar 2006
Alder:
4 mdr.
Introduktion til vælling med modermælk?
Tak for en rigtig god brevkasse. Jeg har læst mange af dine svar relateret til mine spørgsmål, men synes ikke lige, at jeg kan finde et præcis svar.
Vores lille dreng på 4½ måned og har indtil nu kun fået modermælk og stortrives fortsat - ligeså gør hans mor med at amme! Men det er vores fornemmelse er at han godt kunne klare lidt mere. Desuden kunne vi godt tænke os nogle mere rolige nætter og en senere start på dagen. Vi håber at vælling er et forsøg værd?!
Han sover nu fra kl. 18.00 til ca. 01.30(45), hvor jeg ammer ham og han er så igen sulten kl. ca. 04.00. Omkring kl. 05.00 og 05.30 vågner han og klar til at starte endnu en dejlig dag! Nogle nætter vågner han mange gange og vil have hjælp til at finde sutten andre nætter vågner han kun de to gange for mad. Jeg har prøvet at amme ham når jeg går i seng omkring 22.00 tiden, men det gør ingen forskel i hans behov for mad de to gange senere om natten. I dagtimerne ammer jeg ham pt. ca. hver anden time, hvilket er fint med mig. Seneste amning er ofte kl. 17.00, da han herefter virker for træt til at spise.
Vi vil gerne se om vi kan rykke hans sovetidspunkt til 19.00-19.30, men lige nu er det rigeligt at holde ham på kl. 18.00. (Indtil for et par måneder siden sov han senest kl. 16.00). Om dagen sover han sammenlagt 3-4 timer.
Han har aldrig fået flaske før, så jeg forestiller mig at vi kan bruge udmalket mælk i flaske efter amning i et par dage.
- Kan jeg bare lune det i flasken i en skål med kogende vand?
Derefter ville jeg lave vælling (på rismel) med modermælk. Jeg kan se at du flere steder har angivet en opskrift, hvor man kan bruge modermælk i stedet for erstatning.
- Her er jeg usikker på hvordan jeg bruger min mælk. Den skal vel ikke koges med? Skal den bare tilsættes efter den er taget af blusset - på det tidspunkt du angiver at man tilsætter erstatningspulver? bliver den ikke for flydende? Hvor meget modermælk går der til en portion?
- Hvornår på døgnet, skal han have vælling? skal vi give ham flere gange om dagen? Eller koncentrere os om aftenen?
Ser frem til at få dit svar.