Introduktion til vælling med modermælk?

2. februar 2006

Alder:
4 mdr.

Introduktion til vælling med modermælk?

Tak for en rigtig god brevkasse. Jeg har læst mange af dine svar relateret til mine spørgsmål, men synes ikke lige, at jeg kan finde et præcis svar.

Vores lille dreng på 4½ måned og har indtil nu kun fået modermælk og stortrives fortsat - ligeså gør hans mor med at amme! Men det er vores fornemmelse er at han godt kunne klare lidt mere. Desuden kunne vi godt tænke os nogle mere rolige nætter og en senere start på dagen. Vi håber at vælling er et forsøg værd?!

Han sover nu fra kl. 18.00 til ca. 01.30(45), hvor jeg ammer ham og han er så igen sulten kl. ca. 04.00. Omkring kl. 05.00 og 05.30 vågner han og klar til at starte endnu en dejlig dag! Nogle nætter vågner han mange gange og vil have hjælp til at finde sutten andre nætter vågner han kun de to gange for mad. Jeg har prøvet at amme ham når jeg går i seng omkring 22.00 tiden, men det gør ingen forskel i hans behov for mad de to gange senere om natten. I dagtimerne ammer jeg ham pt. ca. hver anden time, hvilket er fint med mig. Seneste amning er ofte kl. 17.00, da han ...

Annonce

... herefter virker for træt til at spise.

Vi vil gerne se om vi kan rykke hans sovetidspunkt til 19.00-19.30, men lige nu er det rigeligt at holde ham på kl. 18.00. (Indtil for et par måneder siden sov han senest kl. 16.00). Om dagen sover han sammenlagt 3-4 timer.

Han har aldrig fået flaske før, så jeg forestiller mig at vi kan bruge udmalket mælk i flaske efter amning i et par dage.
- Kan jeg bare lune det i flasken i en skål med kogende vand?

Derefter ville jeg lave vælling (på rismel) med modermælk. Jeg kan se at du flere steder har angivet en opskrift, hvor man kan bruge modermælk i stedet for erstatning.
- Her er jeg usikker på hvordan jeg bruger min mælk. Den skal vel ikke koges med? Skal den bare tilsættes efter den er taget af blusset - på det tidspunkt du angiver at man tilsætter erstatningspulver? bliver den ikke for flydende? Hvor meget modermælk går der til en portion?

- Hvornår på døgnet, skal han have vælling? skal vi give ham flere gange om dagen? Eller koncentrere os om aftenen?

Ser frem til at få dit svar.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin