Brev:
Sikre barnets jernbehov
18. maj 2023
Alder:
6 mdr.
Sikre barnets jernbehov
Kære Helen
Tak for en rigtig god brevkasse :) Du hjalp mig med svar for 10 år siden, da jeg fødte første gang - og nu har jeg brug for lidt hjælp igen.
Vi har fået en lillebror, han er nu knap 6 måneder gammel. Da storebror var lille skulle han have jerndråber. Det var noget værre svineri, det smagte forfærdeligt og svinede rigtig meget! MEN - jeg vidste, at jern var vigtigt og gav det derfor troligt hver dag. Så vidt jeg husker, sagde man, at børns jerndepoter var opbrugt og for at sikre, at de ikke fik blodmangel, så skulle de have jerndråber dagligt.
Men nu skal de ikke have jern mere? Det er jo egentlig godt nok, men jeg er bare bange for, at lillebror så ikke får jern nok. Jeg har selv tendens til at have en lav blodprocent og har i graviditeten måtte spise ekstra jern, så jeg er naturligvis bekymret for, om lillebror får, hvad han skal have. Hvordan sikrer jeg så at lillebror får jern nok?
Håber du kan hjælpe og berolige mig lidt :)
Kærlig hilsen
Den bekymrede mor